Dünyada yükseköğretim kurumları daha rekabetçi bir ortamda bulundukları için hem sayı, hem kalite açısından öğrencileri bulma sorunuyla karşı karşıya gelmiş durumdadır. 6 milyondan fazla nüfusa sahip olan Kırgızistan’da 51 yükseköğretim kurumu faaliyet göstermektedir. Her yıl ortalama 60,000’e yakın öğrenci orta öğretimden mezun olmaktadır. Ayrıca ülkedeki demografik duruma bakıldığında, gelecek 10 yıl içerisinde üniversite öğrencisi olma potansiyeline sahip olan genç nüfusun oranı ciddi bir artış gösterecektir. Buna rağmen, üniversiteye başvuracak olan öğrencilerin sayısı gittikçe azaldıgı da bir gerçektir. Söz konusu durumlar dikkate alındığında yükseköğretim kurumlarındaki artacak olan rekabet, üniversitelerin öğrencileri çekme stratejilerini tekrar gözden geçirmesini ve öğrenci adaylarının üniversite tercihini etkileyen faktörler doğrultusunda gereken stratejileri uygulaması gerektirmektedir.
‘Öğrenci Adaylarının Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesini Tercih Etme Nedenleri Üzerine Bir Araştırma’ başlıklı araştırmanın amacı, 2015-2018 yılları arasında Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi lisans öğrenci adaylarının tercihlerini etkileyen faktörleri tespit etmek ve bu tespitlere dayalı olarak KTMÜ’nün öğrenci seçme ve yerleştirme politikasına katkı sağlayacak önerileri geliştirmektir.
Araştırma ölçeği ve örneklemi, 2015-2018 yılları arasında KTMÜ ÖSYM tarafından öğrenci adaylarından toplanan veri setinen (N = 8044) oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, veri setinin uygunluğuna göre betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA, regresyon analizleri yapılmıştır.
Araştırma sonucunda katılımcıların üniversite hakkında edindikleri bilgi kaynakları, KTMÜ’yü seçme nedenleri, yükseköğretim kurumunda eğitime devam etme motivasyonu, akademik birim seçimi araştırılmıştır. Aday öğrencilerin akademik başarı göstergesi olarak Genel Ulusal Sınav sonuçlarınını etkileyen katılımcıların yaşadığı bölge, cinsiyeti, aile yapısı, kardeş sayısı, aile geliri gibi demografik değişkenler, mezun olduğu okul türü, eğitim dili gibi eğitim değişkenler ele alınmıştır.
Aday öğrencilerin yükseköğretim kurumlarını seçimini etkileyen faktörleri araştırma sonucunda elde edilmiş bilgi ve sunulan öneriler ilk önce üniversiteler ve devamında devlet, politikacılar, araştırmacılar, öğrenci adayları ve aileleri olmak üzere diğer paydaşlar için önem arz etmekte ve karar alma sürecinde yarar sağlayacaktır.