Projenin- başlangıç taramasının genel amacı, Milli Eğitim Bakanlığı‘nın (MEB) amaç ve hedefleriyle TEDP'in hedeflerinin gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak üzere ulusal ve şehirsel düzeyde iletişim stratejileri geliştirilmesine katkıda bulunmaktır. Bu amaca ulaşmak üzere eğitimin tüm paydaşlarının; (1) ilköğretim ve örgün olmayan – yaygın eğitimdeki değişmelere ilişkin bilgi ve tutumları ile genelde eğitime özellikle de kızların ve okuryazar olmayan kadınların eğitimine ilişkin tutumlarını ölçmek- saptamak, (2) eğitim sistemindeki değişiklikleri kendileri aracılığıyla öğrendikleri iletişim araçları ve kanallarının enformasyon ihtiyaçları ile paydaşların bu konudaki enformasyon ihtiyaçlarını ve halen kullanılan iletişim araç ve kanallarının etkililiğini araştırmak amaçlanmıştır.
Proje iki aşamalı bir araştırma deseni gerekmiştir: (1) Masa Başı İkinci Derecede Araştırma Deseni. Özünde bir okumaz yazmaz (illiterate) araştırması olup projede içerilen beş ildeki eğitim istatistikleri ile ilgili var olan enformasyonun toplanmasını kapsamaktadır. Bu aşama masa başında beş ilde genelde eğitimle özelde de kızlarla okumaz yazman kadınların eğitimleriyle ilgili istatistiklerin çıkarılmasını gerektirmektedir. Bu istatistikler, il ve ilçe milli eğitim müdürlükleri istatistiklerinden ve genel MEB istatistikleri, Devlet İstatistik Enstitüsü’nün istatistiklerinden elde edilmiştir. (2) Alan Araştırması. Proje gereği üç alt deseni gerektirmektedir: (a) Medya içerik analizi. Büyük ulusal medya kanallarının bir aylık süredeki eğitime ve eğitim kurumlarına ilişkin tutumlarını saptamak üzere yapılan nitel bir araştırmadır. (b) Tarama araştırması. Projede önerilen beş ilden temsili bir örneklemin seçilerek genel eğitime, eğitimdeki değişmelere, keza eğitime ve eğitimdeki değişmelerle ilgili tutumların oluşmasına katkıları bulunan faktörlere ilişkin bilgi ve tutumların araştırılmasını sağlamak üzere tarama yapılmasını öngören nicel bir araştırmadır. (c) “Odak grup” çalışması ve “derinlemesine görüşme” yapılması. Odak grup çalışması tekniği; yeni fikirlerin oluşturulması, yeni kavramların belirlenmesi, anket formu geliştirme sürecinde katılımcılar tarafından yaygın kullanılan kelime ve kavramların, tutum ve davranışların saptanması gibi birçok alanda yaygın olarak kullanılmaktadır. Derinlemesine görüşme tekniği ise anket gibi yazılı verili toplama araçları ile elde edilmesi mümkün olmayan verileri toplamak üzere uygulanmaktadır. Özünde bu teknik insanların söyledikleri ya da yazdıklarının arkasındaki niyet ve düşünceleri saptamak üzere uygulanır. Bu iki tekniği içeren bu boyut da nitel bir araştırmadır.