Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme,Akıllı Cihaz
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy,Energy Efficiency,Using Energy Properly
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Enerji,Müşteri Memnuniyeti,Jeotermal Enerji
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Yapısal Eşitlik Modeli (PLS)
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
TükenmiĢlik, Bireysel Özellikler, KiĢisel Tutum, Hastalara KarĢı Tutum, Mesleğe KarĢı Tutum, Yapısal
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme Algısı,Mobil Cihaz,Kişisel Özellikler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy, Energy Efficiency, UsingEnergy Properly
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme, Öğrenme Algısı
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Müşteri Memnuniyeti Sadakat Öncüler Sonuçlar Akıllı telefon
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Customer Satisfaction Loyalty Predictors Results Smartphone, Samsung
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Müşteri Memnuniyeti,Energy,Geothermal Energy,Customer Satisfaction
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Karar Destek, Teknoloji, Bilgisayar, ERP
Özet Metin
Bu çalışmada, Türkiye’de jeotermal enerji kullanım bölgelerinde enerji verimliliğini ve etkileyen faktörlerin, kullanım şartlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Enerji verimliliğinde etkili faktörler enerji kullanım bilgisi, enerjiyi doğru kullanma, fiziki ortam ve fiyat faktörleri olarak belirlenmiştir. Kullanım şartları ise bina durumu, bina yalıtım durumu, bina yaşı ve kullanım bölgesidir. Bir jeotermal ısınma sisteminde enerji verimliliğini etkileyen faktörlerin kullanım şartlarına göre farklılıklarını bilmek önemlidir. Bu amaçla, Türkiye’de İzmir, Manisa, Afyon ve Kütahya illerde jeotermal ısıtma sistemini kullanan 542 kullanıcıdan çevrim içi ve yüz yüze anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS istatistik programı kullanılarak Güvenilirlik testi yapılmış, α değeri 0,888 bulunmuştur. Veri setimizin büyüklüğü 542 olduğu için her bir faktörün normal dağılıma sahip olup olmadığı anlamak için basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Değereler +1,5 ile -1,5 aralığında olduğundan normal dağılım göstermektedir. Bu sebepten analizlerimizde parametrik veriler için kullanılan yöntemleri kullandık. Bu çalışma toplanan verilere uygulanmış korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi, çok değişkenli varyans analizi içermektedir. Sonuçlar, jeotermal enerji kullanımında müşteri memnuniyeti için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Jeotermal Enerji, Enerji Verimliliği, Bina yaşı, Jeotermal bölgesi
Özet Metin
Kütahya, Bursa, İzmir, Afyon, Balıkesir ve Manisa bölgelerinde daha önceki çalışmamızda 542 kişiye yapılan anket sonucunda enerji kullanım bilgisi, amortisman ve kullanım, maliyet ve bakım, fiziki ortam şeklinde 4 faktör elde edilmişti. Bu çalışmada elde edilen bu faktörlerin Smart PLS yöntemi ile değerlendirilmesi gerçekleştirilmiştir. Amortisman ve kullanım faktörüne bağlı 3 soru, maliyet ve bakım faktörüne bağlı 3 soru, fiziki ortama bağlı 2 soru ve enerji kullanım bilgisine bağlı 4 soru olacak şekilde bir model geliştirilmiştir. Bu değerlendirme aşamasında güvenilirlik ve iç tutarlılık için her bir faktörün, AVE (AverageVarianceExtracted) değerlerine ve CR (CompositeReliability) değerlerine bakılmıştır. Cronbach Alpha değerleri en düşük fiziki ortam için 0,773 iken en yüksek 0,900 ile enerji kullanım bilgisi olmuştur. CR değerleri 0,856 ile 0,931 arasında değişmektedir. AVE değerleri ise minimum 0,667, maximum 0,815 değerlerini görmüştür. Bu sebeple güvenilir ve iç tutarlılığı olan bir anket çalışması olmuştur. PLS modeli oluşturulmuş, total effect değerleri ve model analiz sonuçları incelendiğinde 4 hipotezinde 3 yıldızlı olarak desteklendiği görülmüştür. Sonuç olarak amortismanın enerji kullanım bilgisi ve verimliliği, maliyet ve bakımın enerji kullanım bilgisi ve verimliliği, enerji kullanım bilgisinin verimliliği, fiziki ortamın enerji kullanım bilgisi ve verimliliği pozitif yönde etkilediği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Jeotermal Enerji, Enerji Verimliliği, Smart PLSı, Cronbach Alpha
Özet Metin
Genel olarak değerlendirildiğinde enerji kaynaklarının sınırlı düzeyde olması ve her geçen gün azalmaya başladığı gerçeği herkesin kabul ettiği bir sorun olarak bugün tüm dünyada çözüm bulunması gereken bir sorundur. Yapılan birçok araştırma yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgiyi arttırmış ve dünyanın birçok bölgesinde kullanılmasını teşvik etmiştir. Türkiye’deki jeotermal enerji alanları değerlendirildiğinde, Afyon bölgesi, Kütahya bölgesi, İzmir bölgesi ve Manisa bölgesi zengin enerji kaynakları ile ön plana çıkmaktadır. Bu bölgelerde binlerce konut ve işyeri jeotermal enerji ile ısıtılmaktadır. Bu bölgelerde ayrıca jeotermal enerjiyle seralar ısıtılarak sebze üretimi yapılmaktadır. Bunun yanında elektrik üretimi içinde bazı bölgelerde jeotermal enerjiden faydalanılmaktadır. Yapılan bu çalışma tüketicilerin jeotermal enerji kullanımı ile ilgili memnuniyet düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Disiplinler arası bir çalışma alanı olan jeotermal enerji uygulamalarında literatürde pek çok çalışma olmasına rağmen jeotermal enerji kullananların müşteri memnuniyetinin ölçülmesine yönelik çalışmalar çok azdır. Bu amaçla Türkiye’de, Afyon bölgesi, Kütahya bölgesi, İzmir bölgesi ve Manisa bölgesi sınırları içerisinde jeotermal hizmetinden faydalanan 856 abone ile yüz yüze anket yolu veri toplanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS Statistics Versiyon24 kullanarak güvenilirlik analizine tabi tutulmuş ve Cronbach‘s Alpha değeri 0,825 çıkmıştır. Ölçeğin faktör analizine uygun olup olmadığını anlamak için Kaiser-Meyer-Orkin testi yapılıp KMO değeri % 85 bulunmuştur. Bu da ölçeğin faktör analizine uygun olduğunu göstermektedir. Yapılan faktör analizinde ölçekten 4 adet faktör bulunduğu tespit edilmiş, tespit edilen faktörler ölçeğin varyansının % 60’nı yansıtmaktadır. Bu sonuçlar çalışmanın geçerliliğini ve güvenilirliğin istatistiksel olarak ispat etmektedir. Bulgular jeotermal enerji kullanımında müşteri memnuniyetini etkileyen faktörleri ifade etmektedir.
Anahtar Kelimeler
Enerji, Jeotermal Enerji, Müşteri Memnuniyeti
Özet Metin
Bu çalışmada, Türkiye’de jeotermal enerji kullanım bölgelerinde müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin, kullanım şartlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Müşteri memnuniyetinde etkili faktörler hizmet kabul düzeyi, hizmet şartları, hizmet kalitesi, hizmet bedeli faktörleridir. Kullanım şartları ise bina durumu, bina yalıtım durumu, bina yaşı ve kullanım bölgesidir. Bir jeotermal ısınma sisteminde müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin kullanım şartlarına göre farklılıklarını bilmek önemlidir. Bu amaçla, Türkiye’de İzmir, Manisa, Afyon ve Kütahya illerinde jeotermal ısıtma sistemini kullanan 856 kullanıcıdan çevrim içi ve yüz yüze anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS istatistik programı kullanılarak güvenilirlik testi yapılmış, α değeri 0,825 bulunmuştur. Veri setimizin büyüklüğü 856 olduğu için her bir faktörün normal dağılıma sahip olup olmadığına, basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Değerler +1,5 ile -1,5 aralığında olduğundan normal dağılım göstermektedir. Bu sebepten analizlerimizde parametrik veriler için kullanılan yöntemleri kullandık. Bu çalışma, toplanan verilere uygulanmış korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi, çok değişkenli varyans analizi içermektedir. Sonuçlar, jeotermal enerji kullanımında müşteri memnuniyeti için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Jeotermal Enerji, Müşteri Memnuniyeti, Bina yaşı, Jeotermal bölgesi.
Özet Metin
Türkiye’deki jeotermal enerji alanları incelendiğinde, Afyon bölgesi, Kütahya bölgesi, İzmir bölgesi ve Manisa bölgesinin hem enerji kaynakları açısından hem de bu kaynakların kullanımı açısından ön plana çıktığı görülmektedir. Bu çalışmada Kütahya, Bursa, İzmir, Afyon, Balıkesir ve Manisa bölgelerinde jeotermal enerjinin verimli kullanılıp kullanılmadığının belirlenmesine yönelik anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Jeotermal enerji 180 0C ile kuru buz üretimi, 120 0C-900C arası ile elektrik üretimi, 80 0C-40 0C arası ile kent ve sera ısıtması gibi pek çok kullanım alanına sahiptir. Yapılan bu anket kent ısıtması ve verimliliği üzerine yapılmış bir çalışmadır. Anket likert tipte hazırlanmış 19 soru, 4 adet demografik soru ve 4 adet de genel soruyu kapsamaktadır. Toplamda 542 kişiye Google forms üzerinden ve yüzyüze anket yoluyla ulaşılmıştır. Bu 19 soru öngörülen 4 temel başlık altına toplanmıştır. Bunlar enerji kullanım bilgisi başlığında 5 soru, enerjiyi doğru kullanma başlığında 5 soru, fiziki ortam başlığında 4 soru, fiyat başlığında 5 soru şeklindedir. 542 kişiden toplanan sonuçlar IBM SPSS Statistics Versiyon24 ile değerlendirilmiş Cronbach‘s Alpha değeri 0,843 olarak elde edilmiştir. Ankete katılanların %33,2’si İzmir bölgesi, %20,7’si Kütahya bölgesi, %17,7’si Afyon bölgesinde jeotermal enerji kaynaklarından faydalanmaktadır. Ölçeğin faktör analizine uygun olup olmadığını anlamak için Kaiser-Meyer-Orkin testi yapılıp KMO değeri % 87 bulunmuştur. Bu da ölçeğin faktör analizine uygun olduğunu göstermektedir. Ayrıca bu çalışmada enerji verimliliğinin belirlenebilmesi için Inter-Item Correlation Matrix, Total Variance Explained, Rotated Component Matrix, değerlendirilmeleri de yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Enerji, Jeotermal Enerji, Enerji Verimliliği
Özet Metin
Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitimde mobil öğrenme algılarını etkileyen faktörlerin, kişisel özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların varlığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Mobil öğrenme, öğrencilerin her yerde ve her zaman, taşınabilir, kablolu veya kablosuz akıllı cihazların her türünü kullanarak öğrenme materyaline ulaşmalarını sağlayan bir öğrenme modeli türüdür. Akıllı cihazların yaygınlaşması eğitim ve öğretimde mobil öğrenmeyi oldukça öne çıkarmaktadır. Mobil öğrenmede etkili faktörler mobil öğrenme algısı, mobil cihaz bilgisi, öğrenme metot bilgisi, mobil öğrenmeye hazırlık ve finansal durum faktörleridir. Kişisel özellikler ise cinsiyet, yaş, eğitim durumu, çalışma süresi ve çalışma alanı. Bir mobil öğrenme sistemini tasarlamadan ve uygulamaya başlamadan önce, gelecekteki kullanıcıların mobil öğrenmeye yönelik algılarını saptamak kişisel özelliklerine göre farklılıklarını bilmek önemlidir. Bu amaçla, Türkiye’de farklı illerde görev yapan 412 öğretmenden çevrim içi anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS istatistik programı kullanılarak güvenilirlik testi yapılmış, Cronbach‘s Alpha (α) değeri 0,719 bulunmuştur. Veri setinin büyüklüğü 412 olduğu için her bir faktörün normal dağılıma sahip olup olmadığını görmek için, basıklık (Kurtosis), çarpıklık (Skewnes) değerlerine bakılmıştır. Değerler +2 ile -2 aralığında olduğundan normal dağılım göstermektedir. Bu sebepten analizlerde parametrik veriler için kullanılan yöntemleri tercih edilmiştir. Bu çalışma çevrimiçi bir ankete uygulanmış korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi, çok değişkenli varyans analizi içermektedir. Sonuçlar, mobil öğrenme algısı için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme Algısı, Kişisel Özellikler.
Özet Metin
Bu çalışmada Kütahya’nın Simav ilçesinde jeotermal enerjinin verimli kullanıp kullanmadığı hakkında bir anket gerçekleştirilmiştir. Bu anket oluşturulurken 5’li likert tip kullanılarak 30 soru Google forms üzerinden 30 kişiye online olarak uygulanmış ve SPSS analizinde alfa değeri 0,785 olarak bulunmuştur. Bu sonuç anketin oldukça güvenilir seviyede olduğunu göstermektedir. Bu sonuç neticesinde 4 hipotezli, 8 sorulu bir anket online ve yüzyüze 100 kişi üzerinde gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modelleme yaklaşımı kullanılarak Smart PLS Professional V3 ile test edilmiş, 3000 ve 5000 kişiye yeniden örnekleme yapılmıştır. Anket sonuçları değerlendirildikten sonra jeotermal enerji verimliliği ile ilgili 4 ana hipotez ve bu hipotezlere dayalı 8 soru Hipotez1. Jeotermal enerjiye geçiş maaliyeti kısa sürede kendisini amorti eder, Soru1.Isınma için diğer ısınma yöntemleri(kömür-fuel oil) seçmek yerine jeotermal enerji seçildiğinde ısınma maaliyeti düşmektedir, Soru2.Sıcak su kullanım(banyo-mutfak) ihtiyacımı jeotermal enerji ile sağlamak diğer enerji türleri ile sağlamaktan daha ekonomiktir. Hipotez2. Jeotermal enerjinin verimli kullanılmasında üretici ve tedarikçi de etkilidir, Soru3.Jeotermal enerji kaynağını verimli kullanmak için üreticimin ve tedarikçimin yapmış olduğu altyapı yatırımları yeterlidir, Soru4.Jeotermal enerji üreticimin ve tedarikçimin vermiş olduğu hizmet yeterlidir. Hipotez3. Jeotermal enerjinin verimli kullanılmasında eğitim de etkilidir, Soru5.Jeotermal enerji kaynağını verimli kullanmak için üreticimin ve tedarikçimin kullanıcılara yapmış olduğu görsel ve yazılı bilgilendirme yeterlidir. Hipotez4. Jeotermal enerji kullanımı fiziki çevreyi olumlu etkiler. Soru6.Jeotermal enerji üretim ve kullanım süreci tehlikesizdir, Soru7.Jeotermal enerji kaynakları tamamen çevre dostudur, Soru8.Jeotermal enerji tesisleri çevrelerindeki canlılara zarar vermez ve rahatsız etmez. şeklindedir. Bu değerlendirmeler neticesinde güvenilirlik analizini başarıyla tamamlayan anket 3000 ve 5000 kişiye yeniden örneklendiğinde hipotezlerden ikisinin desteklendiği, birinin doğrudan etkilediği, birinin ise desteklenmediği görülmüştür. 2 yıldızlı olarak desteklenen hipotez“Jeotermal enerjinin verimli kullanılmasında eğitim de etkilidir”, 1 yıldızlı olarak desteklenen hipotez“Jeotermal enerjiye geçiş maaliyeti kısa sürede kendisini amorti eder”, desteklenmeyen hipotez“Jeotermal enerjinin verimli kullanılmasında üretici ve tedarikçi de etkilidir”, doğrudan etkileyen hipotez ise “Jeotermal enerji kullanımı fiziki çevreyi olumlu etkiler” şeklinde ortaya çıkmıştır. Anket çalışmasında yakınsak geçerliliği ölçmek için Bileşik Güvenilirlik (CR) ve Ortalama Varyans (AVE) testleri yapılmıştır. Fornell ve Larcker (1981), her bir yapı için CR değerinin 0.70‘i geçmesi gerektiğini, ancak AVE‘nin yakınsak geçerliliğinin sağlanması için 0.50 değerini aşması gerektiğini önermektedir. Çalışma modeli içerisindeki yapılar için CR ve AVE değerleri, kabul edilebilir seviyelerin üstündedir. Dahası, tüm göstergeler için standartlaştırılmış yol yüklemeleri 0,87‘nin üstündedir ve hepsi önemlidir (Falk& Miller, 1992). Bu nedenle, bu araştırmada ölçüm aracının içerik geçerliliği, güvenilirliği ve yakınsak geçerliliği tatminkar bir şekilde karşılanmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy, Simav, SEM-PLS
Özet Metin
Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitimde mobil öğrenme algılarını etkileyen faktörlerin, kişisel özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Mobil öğrenmede etkili faktörler Mobil öğrenme algısı, mobil cihaz bilgisi, öğrenme metot bilgisi, mobil öğrenmeye hazırlık ve finansal durum faktörleridir. Kişisel özellikler ise cinsiyet, yaş, eğitim durumu, çalışma süresi ve çalışma alanı. Bir mobil öğrenme sistemini tasarlamadan ve uygulamaya başlamadan önce, gelecekteki kullanıcıların mobil öğrenmeye yönelik algılarını saptamak kişisel özelliklerine göre farklılıklarını bilmek önemlidir. Bu amaçla, Türkiye’de farklı illerde görev yapan 412 öğretmenden çevrim içi anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS istatistik programı kullanılarak Güvenilirlik testi yapılmış, α değeri 0,719 bulunmuştur. Veri setimizin büyüklüğü 412 olduğu için her bir faktörün normal dağılıma sahip olup olmadığına, basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Değerler +2 ile -2 aralığında olduğundan normal dağılım göstermektedir. Bu çalışma çevrimiçi bir ankete uygulanmış korelasyon analizi, regresyon analizi, t testi, çok değişkenli varyans analizi içermektedir. Sonuçlar, mobil öğrenme algısı için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme Algısı, Kişisel Özellikler
Özet Metin
The rapid increase in energy demand has led to the search for new sources of energy, beyond traditional sources. Today, much of its energy needs are met by fossil-based energy products, and the reduction of existing fossil energy sources. Geothermal energy is also a source of renewable and environmentally friendly energy among these sources. For this purpose, especially district heating systems are multi-decision centered, costly, non-repeatable projects. Geothermal energy and district heating are studies that affect a large part of society in a socially, economically and environmentally. In this study project design and application of the district heating system with geothermal energy of Çitgöl municipality of Simav district of Kütahya province was carried out. Firstly, project management was emphasized and a modern equal road system geothermal district heating project was developed. The geothermal resource is about 1800 m away from the city. The distance between the geothermal source and the heat center is 110 m, the thermal water taken from the well is brought to the heat center and the conditioned hot water is circulated in the main line between the heat center and the town and the islands formed. The water temperature obtained from the wastewater is 86 0C and the production is 37 lt/s. An equal road system was used in the city project. The main advantage of this system is that variable temperature and variable flow rate can be adjusted, in other words pressure balance can be done. The disadvantage of this system is that the initial investment cost is high. With this study, it was ensured that the whole of Çitgöl municipality with about 4000 inhabitants was heated by geothermal energy.
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy, Çitgöl Municipality, Regional Heating System
Özet Metin
A major part of energy requirement is provided by fossil-based energy product today. New and renewable energy resources are came up because of decrease in current consumable fossil energy resources and environmental problems resulted from some resources. Among these resources, geothermal energy is the only energy resource that is environment friendly and is used without foreigndependent. Turkey is among lucky countries with regards to geothermal energy and it takes third places in the ranking of renewable energy sources and their usage. Turkey takes first rank in Europe with detected 170 geothermal areas and around totally 1000 hot and mineral water that lower temperature limit is accepted as 20 0C. For this reason, a district heating system project with geothermal energy was carried out in Çitgöl Municipality of Simav District of Kütahya province with a population of approximately 4000. In this study, a survey on the energy efficiency of this project was carried out at Çitgöl Municipality. This questionnaire contains 30 questions in total. This questionnaire was prepared in a 5-point likert type and the results were evaluated by the IBM SPSS Statistics Version24 program. In the SPSS analysis, the cronbach alpha value reached 0.812 and a very reliable level was obtained. In addition, the data of the Eigenvalue table were examined and 4 significant factors were determined. These factors are: energy efficiency, energy use, energy use information and physical environment factors. For these 4 significant factors, a line graph was examined in the dataset and it was observed that the slope between factor 4 and factor 5 disappeared significantly. These factors account for 60,815% of the total variance. This survey will then be applied to 500 people in Çitgöl municipality and a PLS study will be conducted based on 4 factors and hypotheses determined.
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy, Çitgöl Municipality, Factor Determination
Özet Metin
The fact that energy resources are limited and that they are starting to run out is a global problem that needs to be solved all over the world today. Solution-oriented approaches have increased the orientation to renewable energy sources and have made their use attractive all over the world. Considering the geothermal energy reserves in Turkey, Kütahya region is in the foreground with rich energy resources in this sense. Kütahya province, Simav district, Çitgöl municipality, Naşa municipality are regions where geothermal energy is used. Çitgöl Municipality has been using geothermal energy only for tourism purposes until 2017, but by 2017 this energy has been spent with the purpose of heating and the District Heating System Project. This study was conducted to determine the level of satisfaction’s effective factors related to consumers‘ use of geothermal energy. Although there are many studies in the literature about geothermal energy applications, which are an interdisciplinary study area, there are not enough studies to measure customer satisfaction using geothermal energy. For this purpose, a total of 85 subscribers receiving geothermal service within the boundaries of Çitgöl municipality in Kütahya and Kütahya provinces collected questionnaire survey data. Data collected were subjected to reliability analysis using IBM SPSS Statistics Version 24 and Cronbach‘s Alpha value was 0,713. The Kaiser-Meyer-Orkin test was performed to determine if the scale was appropriate for factor analysis and the BMD value was found to be 58%. This suggests that the scale is appropriate for factor analysis. Factor analysis revealed that there were 5 factors in the scale, and the factors detected reflected 74% of the variance of the scale. The identified factors are: received service quality, service conditions, received service cost, customer service satisfaction, service presentation competence. These results statistically validate the validity and reliability of the study. The findings indicate the factors affecting customer satisfaction in the use of geothermal energy.
Anahtar Kelimeler
Energy, Geothermal Energy, Customer Satisfaction
Özet Metin
The fact that the global scale of energy resources is limited and the fact that they start to run out has increased the tendency towards renewable energy sources and has encouraged its use. One of the renewable energy sources is geothermal energy. In Turkey geography, Kütahya region is one of the rich regions in terms of geothermal energy. Simav district, Çitgöl municipality, Naşa municipality Kütahya province is the area using geothermal energy. While Çitgöl Municipality is using geothermal energy only for thermal springs until 2017, it started to use this energy for heating purposes in 2017. Regional heating system project has been commissioned in Çitgöl Municipality. As a result of our work in the context of energy efficient use of consumers We identified energy efficiency, energy use, energy use information and physical environment factors. A face-toface survey has been conducted in order to understand how effective the factors we determine are in increasing energy efficiency. Data collected from this questionnaire were tested using the partial least squares structural equation modeling (Smart PLS) approach. A common method to measure the reliability and internal consistency of the scale was Cronbach alfa. The Cronbach alpha values show the degree of internal consistency because it changes from 0,625 for energy efficiency to 0,889 for physical environment.Composite Reliability (CR) and Average Variance Extracted (AVE) tests were conducted to measure convergent validity. If the Cronbach alpha value for each structure is equal to or greater than 0.70, the reliability of the scale is generally accepted. CR value is between 0.841 and 0.944. However, it is recommended that the AVE must exceed 0.50 to ensure convergent validity. The value of Ave was between 0,579 and 0,894.This study consists of t-test, factor and regression analysis. The results show administrative, theoretical and practical results for efficient use of the energies.
Anahtar Kelimeler
Geothermal Energy, Energy Efficiency, Using Energy Properly
Özet Metin
Son yıllarda internet insanlık tarihi boyunca var olan iletişimi en üst seviyeye çıkartan en önemli araç olarak insanlığa hizmet etmektedir. İnternet sayesinde gündelik hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen sosyal medya gün geçtikçe önemini daha da arttırmaktadır. Kullanıcı tabanlı bu sosyal medya ortamları, kitleleri bir araya getirmesi ve kitleler arasındaki etkileşimi arttırması bakımından önem taşımaktadır. Bu yönü ile sosyal medya toplumsallaşmada günümüzde önemli bir rol oynamaktadır. Kullanıcılar internet ve sosyal ağlar kullanarak yeni iletişim fırsatları keşfetmek, düşüncelerini ve eserlerini diğer insanlarla fazla bir emek harcamadan paylaşmak olanağı bulmaktadırlar. Sosyal ağlar, sosyal medya ve bu alanda kullanılan tüm araçlar, kullanıcılara kendilerine sanal bir dünya yaratan, kişilerarası iletişimi güçlendiren ortamlar yaratmaktadır. Bu çalışma facebook ve instagram kullanıcılarının sosyal medyaya ilişkin tutumlarını karşılaştırmak amacıyla gerçekleştirilmiĢtir. Araştırma, Türkiye‘de yaşayan 125 facebook ve 143 instagram kullanıcısı üzerinde yürütülmüştür. 268 katılımcıdan toplanan veriler kısmi en küçük kareler Yapısal Eşitlik Modelleme (PLS) yaklaşımını kullanarak test edildi. Bu çalışma çevrimiçi bir ankete uygulanan T-testi, Faktör ve Regresyon analizlerini içermektedir. Sonuçlar sosyal medya yaratıcıları için teorik sonuçları göstermektedir ve facebook ve instagram kullanıcılarının algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan fayda arasında önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Algılanan kolay kullanım, algılanan fayda ve öznel norm tutum üzerinde belirgin bir etkiye işaret etmektedir. Tutumu kullanma niyeti üzerinde belirgin bir etkisi vardır.
Anahtar Kelimeler
Sosyal medya, Facebook, Instagram, Kullanım kolaylığı, Teknoloji kabulü, Yapısal EĢitlik Modelleme (
Özet Metin
Günümüz çalışma yaşantısında işĢgörenlerin iş sağlığını olumsuz yönde etkileyen düşük iş doyumu ve yüksek tükenmişlik düzeyleri, işgörenlerin mesleklerine karşı sergiledikleri tutumları etkilemektedir. İş doyumu, işgörenin yaptığı işin, beklentilerini karşılama düzeyidir ve örgüt verimliliğini arttıran önemli bir kavramdır. Tükenmişlik ise Duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık hissi olarak üç alt gruba ayrılır ve çalışanın verimliliğinde en az iş doyumu kadar etkili bir faktördür. İşgörenler çalışma yaşamında zorluklarla sürekli mücadele içindedirler. Özellikle sağlık çalışanları, yaptıkları işin doğası gereği sürekli olarak olumsuz durumlar (hastalık, ağrı, ölüm, muhtaçlık) yaşayan bireyler ile muhatap olarak bu kişilere destekleyici bakım hizmeti vermektedirler. Düşük iş doyumu ve tükenmişlik riski sağlık çalışanlarının mesleği ifa ederken sergiledikleri tutumları doğrudan etkilemektedir. Bu çalışmada, Tükenmişlik baz alınarak bireysel özellikler, kişisel tutum ve hastalara karşı tutum faktörlerinin mesleğe karşı tutuma olan etkileri araştırılmıştır. Yanıtlayan 250 sağlık çalışanından toplanan veriler kısmi en küçük kareler Yapısal eşitlik modelleme (PLS) yaklaşımını kullanarak test edilmiştir. Bu çalışma yüz yüze bir ankete uygulanmış t testi, faktör ve regresyon analizleri içermektedir. Sonuçlar, bireysel özellikler, kişisel tutum ve hastalara karşı tutum faktörlerinin mesleğe karşı tutumu olumlu etkilediğini için idari ve teorik sonuçlar ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Tükenmişlik, Bireysel Özellikler, Kişisel Tutum, Hastalara Karşı Tutum, Mesleğe Karşı Tutum, Yapısal
Özet Metin
Tükenmişlik bugün dünya üzerindeki tüm meslek mensuplarını ve hizmet verdikleri hizmet sağlayıcıları tehdit eden önemli bir kavramdır. Özellikle yaptıkları işin doğası gereği sürekli olarak hasta, muhtaç ve bulundukları durum gereği olumsuz duygular içerisinde bulunan kişilere hizmet vermek zorunda olan sağlık personelinin diğer meslek mensuplarından daha fazla tükenmişlik sendromu yaşadıkları bilinmektedir. Yaşanılan tükenmişliğin düzeyi sağlık çalışanlarının duygusal olarak tükenmesinin yanında, mesleklerine ve hizmet verdikleri hastalara karşı duyarsızlaşmasını, kişisel, mesleki başarıları düzeylerinin düşmesini sağlayarak hizmetin kalitesini olumsuz olarak etkilemektedir. Sözkonusu olan insan sağlığı ve hayatı olduğu düşünüldüğünde sağlık sektöründe tükenmişliğin boyutlarının daha vahim sonuçlar doğuracağı beklenmelidir. Bu amaçla Türkiye’de, Kütahya ilinde hizmet vermekte olan bir kamu hastanesinin 250 personeli ile yüzyüze anket yolu veri toplanmıştır. Toplanan veriler veriler IBM SPSS Statistics Versiyon24 kullanarak güvenilirlik analizine tabi tutulmuş ve Cronbach‘s Alpha değeri 0,760 çıkmıştır. Yapılan faktör analizinde anket sorularının 5 adet faktör altında toplandığı görülmüştür. Bu da anketin güvenilebilir ve anlaşılır olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler
Duygusal Tükenme, Duyarsızlaşma, Mesleki - Kişisel Başarısızlık.
Özet Metin
İnsanlık tarihi boyunca var olan iletişim internet ile son yıllarda yeni bir boyut kazanmıştır. İnternetin beraberinde gündelik hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen sosyal medya her geçen gün önemini daha çok hissettirmektedir. Sosyal medya olarak kullandığımız bu ortamlar, kullanıcı tabanlı olmasının yanında kitleleri ve insanları bir araya getirmesi ve aralarındaki etkileşimi arttırması bakımından da önem taşımaktadır. Dolayısıyla kitle iletişim araçlarıyla birlikte ele aldığımız sosyal medya toplumsallaştırmada önemli rol oynamaktadır. İnsanlar internet ve sosyal ağlar sayesinde yeni iletişim fırsatları keşfetmişler ve kullanmaya başlamışlardır. Sosyal ağlar insanlara, düşüncelerini ve eserlerini paylaşacakları imkânlar yaratmakta, paylaşım ve tartışmanın esas olduğu bir medya sunmaktadır. Sosyal ağlar, sosyal medya, bloglar ve micro bloglar, hedef kitle ile iletişimi kurmak için yararlanılan web tabanlı uygulamalar, elektronik ortamdaki televizyon, radyo yayınları bireyin kendini içinde bulduğu ya da hissettiği sanal alemlerin yaratıldığı similasyon uygulamaları, kişilerarası iletişimi güçlü kılan ortamları doğurmaktadır. Bu çalışma öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, Türkiye’de öğrenim gören 304 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubundan elde edilen SMTÖ (Sosyal Medya Tutum Ölçeği) toplam puanları ve alt boyutlardan alınan puanlar demografik değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Sonuçlar algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan fayda arasında önemli bir etkinin olduğunu göstermektedir. Algılanan kullanım kolaylığı, algılanan fayda ve subjektif normun tutum üzerinde önemli bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte tutumun kullanma niyeti üzerinde önemli etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Sosyal medya, İletişim, Sosyal Medya Kabulü, Medya Kabulü.
Özet Metin
Mobil öğrenme, öğrenicilerin her yerde ve her zaman, kablosuz akıllı cihazların her türünü kullanarak öğrenme materyali almalarını sağlayan bir öğrenme modeli türüdür. Akıllı cihazların yaygınlaşması eğitim ve öğretimde mobil öğrenmeyi öne çıkarmaktadır. Bu araştırma Türkiye’deki öğretmenlerin eğitimde mobil öğrenmeye başlamaya hazır olduklarını belirlemek için mobil öğrenmedeki algılarını etkileyen faktörleri araştırmıştır. Bir mobil öğrenme sistemini tasarlamadan ve uygulamaya başlamadan önce, gelecekteki kullanıcıların mobil öğrenmeye yönelik algılarını saptamak önemlidir çünkü algıları, sistemi kullanma istekliliklerini ve hazır olmalarını etkileyecektir. Bu amaçla Türkiye’de farklı illerde görev yapan 105 ortaöğrenim öğretmeni ile çevrim içi anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Yanıtlayan 104 kişiden toplanan veriler IBM SPSS Statistics Versiyon24 kullanarak güvenilirlik analizine tabi tutulmuş ve Cronbach‘s Alpha değeri 0,787 çıkmıştır. Yapılan faktör analizinde anket sorularının 5 adet faktör altında toplandığı görülmüştür. Bu da anketin güvenilebilir ve anlaşılır olduğunu göstermektedir. Bu çalışma daha sonra Türkiye genelinde 1000 kişiye uygulanarak SEM ve Yapay Zekâ tekniği ile değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme, Öğrenme Algısı
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı, müşteri memnuniyetinin müşteri sadakati üzerindeki etkisini incelemek ve Türk akıllı telefon pazarında kullanım özelliklerinin etkilerini değerlendirmektir. Araştırma modelini test etmek için 329 akıllı telefon kullanıcısından yüz yüze ve çevrim içi anket yöntemi ile veri topladık. Sonuçlar müşteri memnuniyetinin müşteri sadakati üzerinde önemli etkisinin olduğunu göstermektedir. Cihazın özellikleri (fonksiyonlar, kullanılabilirlik ve tasarım) ve kurumsal faktörler (müşteri desteği ve kurumsal imaj) müşteri memnuniyetini önemli ölçüde etkiliyor. Akıllı telefon endüstrisinin büyümesi ve rekabetin artması, akıllı telefon markalarına tüketicinin sadakatini yönlendiren etkenlerin daha iyi anlaşılması akademisyenler ve uygulayıcılar için önemli bir konu oldu. Yanıtlayan 329 kişiden toplanan veriler kısmi en küçük kareler Yapısal eşitlik modelleme (PLS) yaklaşımını kullanarak test edilmiştir. Sonuçlar, işlevsel değer, duygusal değer, sosyal değer ve marka tanımlamanın akıllı telefon marka sadakatini olumlu etkilediğini göstermektedir. Özellikle, bu çalışma, müşteri memnuniyetinin seviyesini. Sadakati, marka imajını, kurumsal imajını ve kaynak ülke üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Bu çalışma online bir ankete uygulanmış t-testi, faktör ve regresyon analizlerini içermektedir. Sonuçlar, memnuniyet ve müşteri ilişkileri yönetimi için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler
Müşteri Memnuniyeti Sadakat Öncüler Sonuçlar Akıllı telefon
Özet Metin
The purpose of this study is to examine the effect of customer satisfaction on customer loyalty and to evaluate the effects of usage characteristics in the Turkish smart phone market through Samsung smart phone users. To test the research model, we collected data from 219 Samsung smart phone users via face-to-face and online survey. The results show that customer satisfaction is a significant influence on customer loyalty. The features of the device (functions, usability and design) and corporate factors (customer support and corporate image) significantly affect customer satisfaction. Data collected from 219 respondents were tested using partial least squares Structural Equation Modeling (PLS) approaches. Results Functional value, emotional value, social value and brand identification positively affect smart phone brand loyalty. In particular, this study investigates the level of customer satisfaction, loyalty, brand image, corporate image and impact on the source country. This study includes t-test, factor and regression analyzes applied to an online and face-to-face questionnaire. The results demonstrate administrative and theoretical results for satisfaction and customer relationship management.
Anahtar Kelimeler
Customer Satisfaction Loyalty Predictors Results Smartphone, Samsung
Özet Metin
Bu araĢtırma Türkiye‟deki öğretmenlerin eğitimde mobil öğrenmeye baĢlamaya hazır olduklarını belirlemek için mobil öğrenmedeki algılarını etkileyen faktörleri araĢtırmıĢtır. Mobil öğrenme, öğrenicilerin her yerde ve her zaman, kablosuz akıllı cihazların her türünü kullanarak öğrenme materyali almalarını sağlayan bir öğrenme modeli türüdür. Akıllı cihazların yaygınlaĢması eğitim ve öğretimde mobil öğrenmeyi öne çıkarmaktadır. Bir mobil öğrenme sistemini tasarlamadan ve uygulamaya baĢlamadan önce, gelecekteki kullanıcıların mobil öğrenmeye yönelik algılarını saptamak önemlidir çünkü algıları, sistemi kullanma istekliliklerini ve hazır olmalarını etkileyecektir. Bu amaçla Türkiye‟de farklı illerde görev yapan 105 ortaöğrenim öğretmeni ile çevrim içi anket yöntemi ile veri toplanmıĢtır. Yanıtlayan 105 kiĢiden toplanan veriler kısmi en küçük kareler yapısal eĢitlik modelleme (PLS) yaklaĢımı kullanılarak test edilmiĢtir. Bu çalıĢma online bir ankete uygulanmıĢ t-testi, faktör ve regresyon analizlerini içermektedir. Sonuçlar, mobil öğrenme algısı için idari ve teorik sonuçları ortaya koymaktadır. Bu çalıĢma daha sonra Türkiye genelinde uygulanarak SEM ve Yapay Zekâ tekniği ile değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme, Öğrenme Algısı
Özet Metin
Türkiye’nin toplam jeotermal potansiyeli 31500 MW, toplam jeotermal elektrik potansiyeli 16 milyar kWh/yıl’dır. Simav 715bin m2 konut, 47bin m2 işyeri, 28.500 m2 resmi kurum, 74bin m2 okul, 251bin m2 sera v.s. gibi yapmış olduğu jeotermal ısıtmalarla yaklaşık 11.940 konut eşdeğeri bir ısıtma gerçekleştirmektedir. Jeotermal enerjinin sınırsız olmaması, konut sayısının artması ve var olan kuyularının yetersiz kalabilmesi, yeni kuyu açma zorluğu ve bunun getirdiği yüksek maliyet gibi etmenler jeotermal enerjinin verimli kullanılması zorunluluğunu ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada jeotermal enerji verimlilik farkındalığının faktörlerinin belirlenebilmesi için 3 adet yaş aralığı, eğitim durumu, cinsiyet soruları haricinde 27 adet daha soru belirlenerek bir anket gerçekleştirilmiştir. 3 soru haricinde diğer sorular 5’li likert tip’de hazırlanmış ve online anket üzerinden alınan sonuçlar SPSS programının güvenirlik analizine tabi tutulmuş ve Cronbach alfa değeri olarak 0,785 değerini almıştır. Bu da anketin güvenilir olduğunu göstermektedir. Bu çalışma daha sonra Simav’da 2000 kişiye uygulanarak yapay zeka ve SEM tekniği ile değerlendirilecektir
Anahtar Kelimeler
SPSS, Jeotermal enerji, Verimlilik.
Özet Metin
İnsanlık tarihi boyunca var olan iletişim internet ile son yıllarda yeni bir boyut kazanmıştır. İnternet‘in beraberinde gündelik hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen sosyal medya her geçen gün önemini daha çok hissettirmektedir. Sosyal medya olarak kullandığımız bu ortamlar, kullanıcı tabanlı olmasının yanında kitleleri ve insanları bir araya getirmesi ve aralarındaki etkileşimi arttırması bakımından da önem taşımaktadır. Dolayısıyla kitle iletişim araçlarıyla birlikte ele aldığımız sosyal medya toplumsallaştırma da önemli rol oynamaktadır. İnsanlar internet ve sosyal ağlar sayesinde yeni iletişim fırsatları keşfetmişler ve kullanmaya başlamışlardır. Sosyal ağlar insanlara, düşüncelerini ve eserlerini paylaşacakları imkanlar yaratmakta, paylaşım ve tartışmanın esas olduğu bir medya sunmaktadır. Sosyal ağlar, sosyal medya, bloglar ve microbloglar, hedef kitle ile iletişimi kurmak için yararlanılan web tabanlı uygulamalar, elektronik ortamdaki televizyon, radyo yayınları bireyin kendini içinde bulduğu ya da hissettiği sanal alemlerin yaratıldığı simülasyon uygulamaları, kişiler arası iletişimi güçlü kılan ortamları doğurmaktadır. Bu çalışma öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, Türkiye’de öğrenim gören 301 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubundan elde edilen SMTÖ (Sosyal Medya Tutum Ölçeği) toplam puanları ve alt boyutlardan alınan puanlar demografik değişkenlere göre karşılaştırılmıştır. Sonuçlar algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan fayda arasında önemli bir etkinin olduğunu göstermektedir. Algılanan kullanım kolaylığı, algılanan fayda ve subjektif normun tutum üzerinde önemli bir etkinin olduğunu göstermektedir. Tutumun kullanma niyeti üzerinde önemli etkisi bulunmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Sosyal Medya, İletişim, Sosyal Medya Kabulü, Medya Kabulü
Özet Metin
Tükenmişlik, hizmetin ön planda olduğu meslek gruplarını içeren sektörlerde oldukça sıklıkla görülebilen bir sendromdur. Tükenmişlik sendromu bilgi çağının önemli sorunlarından birisidir. Günümüzde iş sağlığını olumsuz yönde etkileyen düşük iş doyumu ve yüksek tükenmişlik düzeyleri, farklı mesleklerden çok sayıda çalışanı tehdit etmektedir. Tükenmişlik kavramı genel olarak düşünüldüğünde mesleği icra edenlerin artık mesleği yerine getirmek istememesi ve amacından kopması, hizmet götürdüğü insanların memnuniyetini önemsememesi ve kendisini aşırı strese sokması olarak tanımlanmaktadır. Tükenmişlik sendromu duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı olmak üzere üç temel boyuttan oluşmakta ve bu boyutlar tükenmişliği yaşayan bireyin hayatında gerçekleşen değişimleri ifade etmektedir. Bu çalışmada, Sağlık Bakanlığı’na bağlı hizmet veren Kütahya ilindeki bir kamu hastanesinde görev yapan 250 sağlık çalışanının tükenmişlik düzeyleri, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, meslek, medeni durum, Kurum içi Memnuniyet, çocuk sahibi olma, aylık gelir durumu, çalışma süresi ve hizmet verdikleri bölümden memnuniyet değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmada ölçüm aracı olarak “Maslach Tükenmişlik Envanteri” kullanılmış, elde edilen verilerin değerlendirilmesinde alt boyutlar arası korelasyonlar araştırılmış ve değişkenler yönünden farklılaşmalar tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Tükenmişlik alt boyutları ile demografik faktörler açısından yapılan karşılaştırmalarda cinsiyet, yaş, eğitim, meslek ve gelir gibi demografik değişkenlerin yanı sıra iş yükü, hizmet süresi gibi mesleğe yönelik değişkenlerin etkilerinin önemli olduğu ortaya çıkmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Tükenmişlik, Maslach Tükenmişlik Envanteri, Duygusal Tükenme, Duyarsızlaşma, Kişisel Başarı Hissi.
Özet Metin
Mobil öğrenme, öğrenicilerin her yerde ve her zaman, kablosuz akıllı cihazların her türünü kullanarak öğrenme materyali almalarını sağlayan bir öğrenme modeli türüdür. Akıllı cihazların yaygınlaşması eğitim ve öğretimde mobil öğrenmeyi öne çıkarmaktadır. Bu araştırma Türkiye’deki öğretmenlerin eğitimde mobil öğrenmeye başlamaya hazır olduklarını belirlemek için mobil öğrenmedeki algılarını etkileyen faktörleri araştırmıştır. Bir mobil öğrenme sistemini tasarlamadan ve uygulamaya başlamadan önce, gelecekteki kullanıcıların mobil öğrenmeye yönelik algılarını saptamak önemlidir çünkü algıları, sistemi kullanma istekliliklerini ve hazır olmalarını etkileyecektir. Bu amaçla Türkiye’de farklı illerde görev yapan 105 ortaöğrenim öğretmeni ile çevrim içi anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Yanıtlayan 105 kişiden toplanan veriler IBM SPSS Statistics Versiyon24 kullanarak güvenilirlik analizine tabi tutulmuş ve Cronbach‘s Alpha değeri 0,787 çıkmıştır. Yapılan faktör analizinde anket sorularının 5 adet faktör altında toplandığı görülmüştür. Bu da anketin güvenilebilir ve anlaşılır olduğunu göstermektedir. Bu çalışma daha sonra Türkiye genelinde 1000 kişiye uygulanarak SEM ve Yapay Zekâ tekniği ile değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler
Mobil Öğrenme, Akıllı Cihaz, Öğrenme, Öğrenme Algısı.
Özet Metin
In this study, the awareness of decision support technologies in SMEs. A survey was applied in SMEs in order to collect the primary data. The majority of the surveyed enterprises were commercial enterpires with an annual turnover of less than 1 milllon TL and activates for more than 12 years. Participants were business owners under the age of 40, graduadet from primary and secondary education and works for more than 7 years. In the evaluation of the survey, descriptive analysis of variables, arithmetic mean, standard deviation and percentage frequency values, were examined. Furhermore, the analysis of whether there are significant differences between means of the participants’ responses and their sector and management structure are analyzed with One-Way ANOVA Tests. Thus, the awareness of decision-support technologies in SMEs are attained from the presence and levels of use of these technologies. According to our results, It is said that SMEs are invest in hardware technologies, but they have not the applications software will be used in this hardware. On the other hand, decision-support technologies are commonly used by manufacturing enterprises business managed by people outside the family. Thus, it is said that awareness of these technologies’ are higher in these enterprises.
Anahtar Kelimeler
SME, decision-support technologies, awareness.
Özet Metin
Bu tez çalışmasında, KOBİ niteliğindeki işletmelerin karar destek teknolojileri farkındalığı ölçülmüştür. Bu amaçla birincil veri toplamak için KOBİ niteliğindeki işletmelerde bir anket çalışması yapılmıştır. Ankete katılan işletmelerin çoğunluğu, 12 yıldan uzun süredir faaliyet gösteren, yıllık cirosu 1 milyon TL’den az olan ticaret işletmeleridir. Anketi cevaplayanlar 40 yaşın altında, ilk ve orta öğretim mezunu 7 yıldan daha uzun süredir çalışan işletme sahipleridir. Anketlerin değerlendirilmesinde değişkenlerin aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzde frekans değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca katılımcıların cevaplarının ortalamaları ile onların sektör ve yönetim yapıları arasında önemli farklılıklar olup olmadığının analizleri tekyönlü ANOVA Testleri ile yapılmıştır. Böylece KOBİ’lerde karar destek teknolojilerinin varlığından ve faydalanma düzeylerinden farkındalıklarına ulaşılmaya çalışılmıştır. Elde ettiğimiz sonuçları göre KOBİ’lerin, donanım teknolojilerine yatırım yaptıkları ancak bu donanımlarda kullanılacak uygulama yazılımlarına sahip olmadıkları görülmektedir. Diğer taraftan karar destek teknolojileri yönetim faaliyetleri aile dışındaki kişiler tarafından yürütülen işletmelerde ve üretim işletmelerinde daha çok kullanılmaktadır. Böylece bu teknolojilerin farkındalığının bu işletmelerde daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz.
Anahtar Kelimeler
KOBİ, Teknoloji, Karar Destek