ENDÜSTRĐ 4.0 PARADİGMASI ÇERÇEVESİNDE MUHASEBE EĞİTiMİNDE TEMEL YETENEKLER VE STRATEJİK DEĞERLER NASIL GELİŞTİRİLİR?
KAYNAK TABANLI BİR MODEL ÖNERİSİ (https://bit.ly/2UgyPGf ) Public Full-text
(34. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu "Muhasebe Eğitimini Yeniden Düşünmek ve Yapılandırmak")
Orhan ELMACI
Dumlupınar Üniversitesi, İİBF, Muhasebe – Finansman ABD,
Serafettin Sevim
Dumlupınar Üniversitesi, ĐĐBF, Muhasebe – Finansman ABD,
ÖZ
Son elli yılda muhasebe eğitimi; uluslararası yakınsamanın bir sonucu olarak, açıkça asimetrik düzlemde yeniden yapılandırması gereği, küresel (global) uzlasmaya dönüserek “küresel bir anlayıs” haline gelmistir. Muhasebe Eğitim faaliyetlerinin genel amacı; tüm dünyada muhasebe mesleğinin yeterlilik, mesleki eğitim, uygulamalı eğitim ve sürekli mesleki gelisim unsurları ile birlikte profesyonel ve akademik gelisimini desteklemektir. Endüstri 4.0 (bilgi toplumunda) muhasebe eğitimi, bilimsel ve yaratıcı kültür üretimi, düsünme becerisi ile birlikte kaynak tabanlı bir yaklasımla tekrar ele alınmasını zorunlu hale getirmistir. Aksi halde, ekonomik aydınlanma, esitlik, seffaflık, hesap verebilirlik, sorumluluk ilkeleri çerçevesinde isletme faaliyetlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması, isletme ile pay sahipleri dâhil tüm menfaat sahipleri arasındaki liskilerin gelistirilmesi ve hakların korunmasında en yüksek yararın sağlanması, isletmenin finansal tablolarının seffaflığı ve güvenirliğini negatif yönde etkileyecektir. Bu çalısma muhasebe eğitiminin, Uluslararası yakınlasma, Küresel ve bölgesel isbirliği perspektifinde yeni bir paradigma (zihin haritası) çerçevesinde kaynak tabanlı bir modelleme ile ulusal bir muhasebe eğitim model ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Anahtar kelimeler: Kaynak tabanlı muhasebe eğitim modeli, Muhasebe eğitiminde bilimsel ve yaratıcı kültür, Muhasebe Eğitiminin temel yeteneği, muhasebe eğitiminin stratejik değerleri
ABSTRACT
Accounting education in the last fifty years; As a result of international convergence, the need to reconfigure clearly asymmetric plane, global (global) transforms to compromise a "global approach" has become. The overall objective of accounting education activities; of worldwide accounting professional
qualifications, vocational training is to support the professional and academic development with practical training and continuous professional development elements. Industry 4.0 (in the information society) accounting education, scientific and creative cultural production, with the resource-based thinking has made it mandatory to be revisited with an approach. Otherwise, the economic enlightenment, equality, transparency, accountability, improvement of their business operations within the framework of responsibility principles effectiveness and efficiency, ensuring the best interests of business with shareholders including protection of all the development of relations between the stakeholders and the
rights of the entity's financial statements of transparency and reliability in the negative direction will affect. This study of accounting education, international convergence, a new paradigm in global and regional perspective (mind map) source framework based on a national accounting training model aims to put up
with a modeling.
Keywords: Resource-based accounting model of education, scientific and creative culture in accounting education, basic skills of Accounting Education, the strategic value of accounting education
KAYNAKÇA
AKDEDE, S. H. ve TURAN, A. H. (2008). “Bilisim Sistemlerinin KOBĐ’lerin Performansına Etkileri: Kaynak Temelli Yaklasım ile Denizli Đlinde Ampirik Bir Uygulama”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Sayı:63-4, Ankara.
ÇELiK,Orhan. (2008).”Uluslararası Muhasebe Standartlarına Đliskin Gelismeler: Dünya ve Türkiye” http://dosya.izsmmmo.com/documan/TMSS_XII_BILDIRILER/orhan_celik.doc http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BrELGGtR9CkJ:dosya.izsmmmo.com /documan /TMSS_XII_BILDIRILER/orhan_celik.doc+&cd=2&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
DEMİR, Berna. (2012). "Muhasebeye Yön Veren Gelismeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımalar", Eğitim ve Öğretim Arastırmalar Dergisi, Cilt: 1,
S: 4, http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/13a.demir.pdf . [Abstract] [Full Text]
[PDF] (ErisimTarihi: 14.02.2015).
DRUCKER, P. F. (1992). Yeni Gerçekler, (Çev.) KARANAKÇI, B., Türkiye Đs Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
DRUCKER, P. F. (1993). Gelecek Đçin Yönetim, (Çev.) ÜÇCAN, F., Türkiye İs Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
DRUCKER, P. F. (1997). Kapitalist Ötesi Toplum, Đnkılap Kitapevi, Ankara.
ELMACI, O. (1994). “Küresellesen Pazarlarla Bütünlesmede Stratejik Rekabet Gücünün
Verimlilik Eksenli Analizi”, MPM, II. Verimlilik Kongresi, Ankara, 19-21 Ekim 1994.
ELMACI, Orhan. (2013). “Đsletme Performans Yönetiminde Kaynak Tüketim Muhasebesi
(KTM) Yöntemi ile Bütünlestirilmis Balance Scorecard (BSC) Uygulamasına Đliskin Bir
Model Önerisi, International Conference on New Directions in Business, Management,
Finance and Economics, 12 – 14 Eylül, Famagusta Northern Cyprus.
ELMACI, Orhan. (1993). “Küresel Boyutlu Stratejik Planlama ve Rekabet Gücü Analizi”,Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği, Đstanbul, 7-9 Temmuz 1993.
ELMACI, Orhan. ve KURNAZ, N. (2004). “Sürdürülebilir Rekabet Gücüne Yönelik Vizyon Arayıslarında Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (FTM) Yaklasımı”, Selçuk Üniversitesi ÜAS’04, IV. Ulusal Üretim Arastırmaları Sempozyumu, Konya.
ELMACI, Orhan (1996), “Muhasebe Eğitiminde Konsensüs: Kalite ve Akreditasyon”, XV. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Manavgat-Antalya, Süleyman Demirel Üniversitesi Đ.Đ.B.F., s. 78.
ELMACI, Orhan. ve SEVĐM, S. (2013). ”Muhasebe Eğitiminde Hedef 2023: Stratejik Yol Haritası”, Selçuk Üniversitesi, 32. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya, 24-28 Nisan 2013.
ERKAN, H. (1998). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelisme, Türkiye Đs Bankası Kültür
Yayınları, Đnsan ve Toplum Bilimleri 1992 Büyük Ödülü, 4. Baskı, Ankara.
ERKAN, H. (2014). "Bilgi Toplumu", www.ab.org.tr/ab06/bildiri/236.doc [Abstract][FullText] [PDF] (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
ERKAN, H. ve ERKAN C. (2008). “Bilgi Bazlı Yenilikçi Gelisme Stratejisi Bağlamında Türkiye’nin Kurumsal Dönüsüm Đhtiyacı” The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, http://www.arastirmax.com/bilimsel-yayin/bilgi-ekonomisiyonetimi-dergisi/3/1/53-66-bilgi-bazli-yenilikci-gelisme-stratejisi-baglaminda-turkiyeninkurumsal-donusum-ihtiyaci (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
ERKAN, H. ve ERKAN, C. (2004). “Bilgi Ekonomisinde Teori ve Politika” http://kisi.deu.edu.tr/userweb/selim.sanlisoy/bilgiekonomisinde_teori_politika.doc (ErisimTarihi: 25.04.2014).
ERKAN, H. (1994). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelisme, Đs Bankası Yayınları, Đstanbul.
ERKAN, H. ve ERKAN, C. (2007). "Bilgi Toplumu ve Ekonomik Kalkınma" UNAK’07,Sayısal Dünyada Yeni Paradigmalar: Sınırsız Kütüphaneler,
http://kisi.deu.edu.tr/userweb/husnu.erkan/BILGI_TOPLUMUNU_ve_EKONOMIK_KALKINMA-_H.ERKAN.doc (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
GARY, H. (2000). Leading The Revolution, Harvard Business School Pres, Boston.
HENG, S. (2014). Industry 4.0 Upgrading Of Germany’s Đndustrial Capabilities On The
Horizon, [Abstract] [Full Text] [PDF].
https://www.dbresearch.com/PROD/DBR_INTERNET_ENPROD/PROD00000000003335
71/Industry+4_0:+Upgrading+of+Germany%E2%80%99s+industrial+capabilities+on+the+
horizon.PDF
NAISBITT, J. (1994). Global Prodoks, (Çev.) GÜL, S., Đstanbul.
NYE, J. ve JOSEPH, S. (2003). Amerikan Gücünün Paradoksu, (Çev.) KOCA, G., Litaratür Yayınları: 99, Đstanbul.
ÖNAL, M. ve PEKDEMĐR, R. (1999). “Bilgi Teknolojisindeki Gelismelerin Muhasebe
Mesleğine Etkileri”, IV. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu: 21. Yüzyıla Girerken
Muhasebe Denetimi Mesleği ve Teknolojik Gelismeler”, ĐSMMMO Odası Yayın No:30,
İstanbul.
PAPATYA, N. (2003). Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı Kaynak Tabanlılık Görüsü Kavramsal ve Kurumsal Yaklasım, Nobel Yayın Dağıtım,Ankara.
SAVAS, O. ve KARADAL, H. (2014). “Bilgi Toplum Süreçlerini Geleneksel Maliyet
Yönetim Anlayısında Olusturduğu Dönüsümler", I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim
Kongresi Bildiriler Kitabı, 685-694, Hereke-Đzmit, 10-11 Mayıs 2002.
SENGE, P. M. (1993). Besinci Disiplin, (Çev.) ĐLDENĐZ, A. ve DOĞUKAN, A. Yapı Kredi Yayınları, Đstanbul, 14-22, 227, Đstanbul.
SEVĐM, A. (2007). “Dijital Uygulamaların Muhasebe Eğitimi Üzerine Etkileri”,www.mu.edu.tr/iibf/tmes24/ kitap/2-2.pdf (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
SEVĐM, S. ve ELMACI, O. (2008). “Sürdürülebilir Rekabet Gücü Elde Edilmesine Yönelik Maliyet Muhasebesi Bilgi Sistemi Modeli ve Modelin Uygulanabilirliğine Yönelik Amprik Bir Çalısma” 6.Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, 25-28 Mayıs 2008, Calalabat, Kırgızistan.
SEVĐM, S., ELMACI, O. ve ÇELĐKKOL, H. (2009). “Đsletme Stratejilerini Eyleme Dönüstürülmesinde Strateji Haritası ve Kurumsal Karne (BSC)'nin Olusturulmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, The International Symposium Modern Devolopmental Trends And Turkıc World, Khazar Universıty, Bakü, 29-31 Mayıs, 2009.
SEVĐM, S. ve ELMACI, O. (2009). “Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Kaynak Tabanlı Yaklasım Modeli ve Basarı Stratejisinin Belirlenmesinde Lojistik Süreç Maliyetlerinin Analizi”, The International Symposium Modern 2011 Devolopmental Trends And Turkıc World, Khazar Universıty, Bakü, 29-31 Mayıs, 2009.
SEVĐM, S., ELMACI, O. ve ERGĐN, H. (2011). “Firma Düzeyinde Đnavasyon Gücü Ölçüm Metriklerinin Gelistirilmesi ve Ölçümlenmesine Yönelik Bir Model Denemesi” Prof. Dr.Sabri Bektöre Anısına/Anadolu Üniversitesi Yayınları, Anadolu Üniversitesi Đktisadi ve Đdari Bilimler Fakültesi Yayınları: 2211, Eskisehir.
SEVĐM, S., ELMACI, O. ve KURNAZ N. (2008). “Muhasebe Mesleğinin Değisen Paradigması ve Bu Paradigma Çerçevesinde Türkiye için Aksiyon Öneriler”, 6.Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, Calalabat - Kırgızistan, 24-28 Mayıs 2008.
SÜRMELĐ, F. (2007). “Muhasebe Eğitiminde E-Değisimi Yakalamak”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 33, Bursa.
TOFFLER, A. (1996). Üçüncü Dalga, (Çev.) SEDEN, A., Altın Kitaplar Yayınevi, 3.Baskı, Đstanbul.
TOFFLER, A. (1974). Sok, (Çev.) SARGUT, S., Koridor Yayıncılık, Đstanbul.
TOFFLER, A. (1992). Yeni Güçler Yeni Soklar, (Çev.) ÇORAKÇI, B., Altın Kitaplar
Yayınevi, Đstanbul.
UYAR, S. ve ÜNLÜSOY, E. (2014). "Uluslararası Eğitim Standartları (IESS) ve Eğitim Uygulamaları Açıklamaları (IEPSS) Çerçevesinde Bilgi Teknolojileri ile Muhasebe ve Denetim Đliskisi" www.suleymanuyar.com.tr/yayinlar/k1.doc (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
UYAR, S. (2014). Bilgi Teknolojisindeki Gelismelerin Muhasebe Mesleğine Etkileri, Bilgi Ekonomisi, Editör: Nihal Kargı, Ekin Kitabevi, www.suleymanuyar.com.tr/yayinlar/k1.doc (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
UZAY, S. (2004). “21. Yüzyılın Basında Muhasebe Mesleğini Etkileyen Gelismeler ve Geleceğe Yönelik Değerlendirmeler, Mali Çözüm Dergisi, Sayı: 67, Đstanbul.
ÜLGEN, H. ve MĐRZE, S. K. (2004). Đsletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, Đstanbul.
YÜKÇÜ, S. ve ÖZKAN, S. (2003). “Teknolojik Gelismelerin Maliyet Muhasebesine
Etkileri”, XXII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 21-25 Mayıs, Antalya.
ZÜZEL, T. ve MERSĐN, Z. (2007). “Bilgi Teknolojilerinin Muhasebe Uygulamalarında Yarattığı Değisim”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz 2007, Bursa.
http://cemsutcu.files.wordpress.com/2014/02/bilgi-toplumu-sc3bcrec3a7lerinin-gelenekselmaliyet-yc3b6netimi-anlayic59finda-oluc59fturduc49fu-dc3b6nc3bcc59fc3bcmler.pdf (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
http://www.tuik.gov.tr/prehaberbultenleri.do?id=13569 (Erisim Tarihi: 25.04.2014).
http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/v HYPERLINK
http://www.iticu.edu.tr/uploads/kutuphane/pdf/uas/m01006.pdf (Erisim Tarihi:25.04.2014).
http://journals.istanbul.edu.tr/iuifm/article/viewfile/1023007143/1023006661 (ErisimTarihi: 25.04.2014).
http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/6123/tez.pdf
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+ HYPERLINK
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr /
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"& HYPERLINK
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"cd=6 HYPERLINK
" http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr /
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"& HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"hl=tr HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr /
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"& HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"ct=clnk HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"& HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp/2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr(Erisi
m"gl=tr(Eri HYPERLINK
"http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y33cwVf4CBgJ:www.tbd.org.tr/
usr_img/temp /2013_TBD_Degerlendirme_Raporu.pdf+&cd=6&hl=tr&ct=clnk&gl=tr (Erisi
m"sim (ErisimTarihi: 25.04.2014).
http://journals.istanbul.edu.tr/iuifm/article/viewFile/1023007143/102300666 (ErisimTarihi:25.04.2014).
http://www.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/6f292665c405114_ek.pdf?dergi=1491 (Erisim Tarihi: 13.02.2015).
http://www.uyk2011.org/kitap/pages/uyk2011_s_1548_1559.pdf
http://archive.ismmmo.org.tr/docs/reparis/Module17/modul17_sunum2.doc/
http://siteresources.worldbank.org/EXTECAADVPRO/Resources/1934187-1152207164847/REPARIS_2006.ppt