2016 -
Özet Okuma dil yoluyla iletişim kurma biçimidir Bir metnin dil yönünden anlaşılması demek o metnin düşünce yönünden de anlaşılması demektir Okuma becerisinin geliştirilmesi aynı zamanda düşünme becerisinin de geliştirilmesi demektir Bir toplumun okuma düzeyi ile medeniyet düzeyi doğru orantılıdır Dünyadaki en gelişmiş toplumlar en çok okuyan toplumlardır Bilgi çağında yaşıyor olmamız bilgiyi edinme yollarının en başında gelen okuma becerisinin önemini artırmaktadır Okumanın öğretimi öğretmenin öğrenciyi güdülemesi ve okumayı öğrenci için bir zevk haline getirmesi durumunda kolayca başarıya ulaşılabilecek bir süreçtir Okumayı alışkanlık haline getirmemiş dersler dışında okumayı bırakmış bir çocuk başarıya ulaşmada büyük zorluklar yaşar Okuma ilkeleri göz önüne alındığında okumanın belli bir motivasyonu gerektirdiği muhakkaktır Maslow bir davranışa birden fazla motivasyon kaynağının neden olabileceğini söylemektedir Bir öğrencinin okumaya tek bir kaynaktan yönelmesi mümkün değildir Dolayısıyla okuma alışkanlığı ve okuma motivasyonu hem içsel hem de dışsal motivasyon yaklaşımı doğrultusunda ele alınmalıdır İçsel motivasyon bir etkinliğe katılmanın etkinliğe yönelik kişisel ilgiden kaynaklandığını dışsal motivasyon ise dışsal değer ve ödüllere bağlı olmasını ifade eder Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır Ortaokul 5 6 7 ve 8 sınıf öğrencilerinin içsel motivasyonlarını sağlamak için kendi belirledikleri saatte kendi seçtikleri kitapları okumaları istenecektir Farklı günlerde farklı saatlerde Random örnekleme ile seçilen öğrenciler aranacak dışsal motivasyonla okumaları kontrol edilecek ve her ay sözünü yerine getiren öğrenciler ödüllendirilecektir Böylece okuma alışkanlığı kazandırılmış olacak okuma sevgi ve ilgisi artırılacaktır Anahtar Kelimeler okuma okuma alışkanlığı motivasyon içsel motivasyon dışsal motivasyon