2018 - 2020
Kömür, petrol, doğalgaz gibi fosil yakıtların tükenme ihtimalleri ve çevre kirliliğine neden olmaları sonucunda alternatif enerji kaynakları arayışına gidilmiştir. Yakıt pilleri, fosil yakıtlar gibi karbondioksit, azot veya kükürt emisyonuna sebep olmadığı için çevre kirliliği oluşturmazlar ve bu nedenle fosil yakıtlara alternatif olarak gösterilirler. Sisteme yakıt girişi oldukça ve o yakıtı ateşleyen veya reaksiyon oluşumunu sağlayan oksijen girişi olduğu sürece fosil ya da hidrojen yakıtının kimyasal enerjisini elektrokimyasal yolla elektriğe çeviren ve bu döngü kesilmedikçe enerji üretimi bitmeyen üretece "yakıt pili" denir. Yakıt pilleri, genellikle kullanılan elektrolit türüne göre sınıflandırılırlar. Bu sınıflandırma polimer elektrolit (PEMFC), doğrudan metanol (DMFC), alkali (AFC), fosforik asit (PAFC), erimiş karbonat (MCFC) ve katı oksit yakıt pili (SOFC veya KOYP) olarak yapılır.Genel olarak yakıt pillerinde her bir anot-elektrolit-katot grubuna "Membran Elektrot Grubu-Membrane electrode assembly (MEA)" denilir. Ya da bunların her birisi "yakıt hücresi" olarak adlandırılmaktadır. Katı oksit yakıt hücrelerinde elektrolit olarak katı seramikler kullanılır. Mevcut çalışmalarda kullanılan seramikler (YSZ-yittra stabilized zirkonyum) yüksek sıcaklıklarda (800-1000 0C) yüksek iletkenlik göstermektedirler. Bi2O3 (bizmut trioksit) temelli seramikler daha düşük sıcaklıklarda YSZ ile aynı hatta daha fazla iletkenlik gösterebilmektedirler. Bu doğrultuda orta sıcaklıkta daha yüksek verimli hücreler için elektrolit olarak Bi2O3 temelli elektrolitler üretilmesi ile birlikte MEA grubunu tamamlayabilmek için proje kapsamında Bi2O3 ile termal olarak ve elektriksel özellikler bakımından en uyumlu katot ve anot elektrotlar da üretebilmektir. MEA grubunu oluştururken literatürde yeni bir metot olarak tanımlanan bu konuda uygulamalarına çok az rastlanılan Ultrasonik Sprey Proliz (USP) sistemi kullanılacaktır. Böylece özellikle son yüzyılda ...