Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
PISA attitude to ICT secondary education gender studies
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
1. Wikipedia 2. attitude related to the reading, 3. attitude related to the writing, 4. motivation.
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı, Öğretimsel Uyarlama
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Dijital Oyun Bağımlılığı
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Teknolojik gelişmeler her alanda olduğu gibi oyun sektöründe de birtakım değişikliklere sebep olmuştur. Kişilerarası iletişim çerçevesinde oynanan gerçek oyunlar, yerini sanal ortamlar üzerinden tanımadığımız kişilerle oynanan dijital oyunlara bırakmıştır. Video oyunu, bilgisayar oyunu, çevrimiçi oyun gibi farklı zamanlarda farklı kavramlarla isimlendirilen dijital oyunlar büyük yatırımların yapıldığı ve kullanımı sürekli artan bir sektör haline dönüşmüştür. Diğer yandan, literatür incelendiğinde dijital oyun oynayan çocukların bu ortamları tercih etme nedenlerinin internet kullanımındaki artış, oyun platformlarına erişim kolaylığı, ve ebeveyn ilgisizliği olduğu bilinmektedir. Bu ortamlarda uzun süre oyun oynayan çocukların bu ortamlara bağımlı kaldıkları ve davranışsal bir bağımlılık türü olan tekrarlı, aşırı, psikolojik davranış gösterme eğiliminde oldukları da ifade edilmektedir. Literatürde dijital oyun bağımlılığı olarak da bilinen bu konu çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Dolayısıyla, çalışmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklem grubunu, Türkiye’nin çeşitli illerinde öğrenim görmekte olan 335 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Betimsel tarama yöntemiyle yürütülen çalışmada Hazar, Hazar (2017) tarafından geliştirilen ‘Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği‘ kullanılmıştır. Ayrıca, demografik bilgi formu aracılığıyla öğrencilerden dijital oyun oynarken kullandıkları dijital cihazlar, en çok tercih ettikleri dijital oyun türleri vb. çeşitli betimsel veriler de toplanmıştır. İlgili verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre erkek öğrencilerin kız öğrencilere oranla dijital oyun bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu, dijital cihazları kullanım süresi artan öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin de arttığı görülmektedir. Buna karşın, öğrencilerin, anne- baba eğitim durumları ile dijital oyun bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Betimsel verilerin analizi sonucunda ise, öğrencilerin en çok tercih ettiği oyun türünün aksiyon oyunları, en çok kullanılan dijital cihazın mobil telefon olduğu ve öğrencilerin dijital oyun oynamaya ayırdıkları sürenin iki saat olduğu görülmektedir. Özetle, günümüzde dijital oyun sektöründeki hızlı artışın karşısında, dijital oyun bağımlılığı çalışmalarının önemi, bu ortamların öğrenme ortamlarına dönüştürülme süreci ve konu ile ilgili ebeveynlere verilecek farkındalık eğitimlerine ihtiyaç olduğu öngörülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Dijital Oyun, Çevrimiçi Oyun, Dijital Oyun Türleri, Dijital Oyun Bağımlılığı
Özet Metin
Toplumda bireyler arasındaki ilişkilerin yapısı ve sınırları etik ilkeler üzerinden şekillenmektedir. İnsanların internet kullanımlarının artmasıyla insani ilişkiler sanal ortama taşınmaktadır. Sanal ortamdaki insani ilişkiler bilişim etiği kavramının içerisinde yer almaktadır. Özellikle etkilenme düzeyleri daha yüksek olan çocuklar için bilişim etik kavramının öğrenmeleri daha önemli olmaktadır. Bu araştırmanın amacı 5 ve 6.Sınıfta okuyan öğrencilerin bilişim etiği farkındalıklarını cinsiyet, kişisel bilgisayara sahip olma durumu, anne ve baba eğitim durumu, günde ortalama bilgisayar kullanım saati ve aile gelir düzeyleri arasındaki ilişki ortaya çıkarmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için tarama modeline dayalı betimsel bir çalışma yapılmıştır. Çalışmanın araştırma grubu 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında 5. ve 6.sınıflarda öğrenim sürmekte olan 220 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmadaki veriler Arıkan ve Duymaz (2014) tarafından “Gerçek Yaşam Durum Senaryolarıyla Bilişim Etiği Ölçeği(GYDSBE)” Türkçeye uyarlanan 5’li likert tipi ölçek uygulanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet ve kişisel bilgisayara sahip olma değişkenlerinin göre öğrencilerin bilişim etik puanlarının anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmak için yapılan ilişkisiz örneklem t testi uygulanmıştır. Öğrenci ailelerinin gelir durumu ve öğrencilerin günlük ortalama bilgisayar kullanma süreleri ait değişkenler ilişkisiz örneklemler tek Yönlü Varyans Analizi ile karşılaştırılmıştır. Öğrenci annelerinin eğitim düzeylerinin değişkenleri ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite olmak üzere 4 farklı boyutta bakılmıştır. Gruplar arasındaki ilişki Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) ve Tukey Testi kullanılmıştır. Veri analizlerinin sonuçlarına göre öğrencileri bilişim etiği puanlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda öğrencilerin cinsiyet değişkenin öğrencilerin bilişim etik düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin kişisel bilgisayara sahip olan öğrencilerin bilişim etiği farkındalığının daha yüksek olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin baba eğitim düzeyi üniversite olan öğrencilerin baba eğitim düzeyi ilkokul olan öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca ailelerin gelir durumlarını ile öğrencilerin bilişim etik puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bu bağlamda öğrenci velilerine bilişim etiği üzerine eğitim verilmesi öğrencilerin bilişim etiği farkındalığına katkıda bulunabilir.
Anahtar Kelimeler
Bilişim Etiği, Etik, Dijital Etik, Dijital Ebeveyn
Özet Metin
Bu araştırmanın amacı, Web 2.0 araçlarını kullanarak öğretim materyalleri geliştirmeyi deneyimleyen öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını eğitim amaçlı kullanmaya ve dijital materyal hazırlamaya ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni uygulanmıştır. Çalışma Öğretim Teknolojileri dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Matematik Öğretmenliği programına devam eden 34 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından ilgili alanyazın incelenerek hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. İlköğretim matematik dersi öğretim programına ilişkin belirlenen kazanımlara, ADDIE öğretim tasarım modeli uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şöyledir: Öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını kullanarak dijital materyal tasarımlamalarına ilişkin kendilerini yeterli buldukları öğretme-öğrenme sürecinde çoğunlukla öğretim materyallerinin dersin giriş, sunum ve değerlendirme aşamalarında kullanılabileceği öğrenciler açısından kalıcı öğrenme, eğlenerek öğrenme, dikkat çekici olması, kolay anlaşılır olması öğretmenler açısından anlatımı kolaylaştıracağı ve faydalı olacağı ifade edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Öğretim materyali, Web 2.0 aracı, durum çalışması.
Özet Metin
Araştırmanın amacı, akran dönütü desteği ile kavram öğretimi için tasarlanan dijital öğretim materyallerinin öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ve bilgi-iletişim teknolojisi yeterlilik algılarına etkisinin belirlenmesidir. Ayrıca çalışmada dijital öğretim materyali hazırlamanın ve akran dönütünün sağladığı katkılara ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri alınmıştır. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Veri toplama araçları Grup saklı şekiller testi, Problem çözme envanteri, Öğretmen adayları için bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilik algısı ölçeği ve yapılandırılmış görüşme formudur. Araştırmanda deney ve kontrol grubunda 18’er kişi olmak üzere, toplamda 36 öğretmen adayı deneysel işlemlere dâhil edilmiştir. Öğretmen adayları Web 2.0 araçlarını kullanarak kavram öğretimine ilişkin kavram karikatürü, kavram haritası, zihin haritası ve kavram ağı geliştirmişlerdir. Deney grubundaki öğretmen adayları dijital öğretim materyali tasarlama-geliştirme ve değerlendirme sürecinde akranı tarafından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde nicel boyutta betimsel istatistik, iki faktörlü ANOVA yöntemlerinden, nitel boyutta ise içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmada nicel verilerden elde edilen bulgular dijital öğretim materyallerinin tasarlanmasında akran dönüt desteğinin kullanılmasının öğretmen adaylarının bilgi-iletişim teknolojisi yeterlilik algılarını artırmada etkili olmadığını problem çözme becerilerini artırmada etkili olduğunu göstermiştir. Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının kavram öğretimi amacıyla geliştirdikleri dijital öğretim materyallerinin kavram yanılgılarının belirlenmesi, tartışma ortamı yaratılması, bilgilerin kalıcılığının sağlanması, görselleştirme, kavramlar arası ilişki kurulması, bilgilerin sistematik olarak sunulması, konunun günlük yaşamla ilişkilendirilmesi ve bütünleştirilmesi gibi katkılar sağladığı ifade edilmiştir. Akran dönütü alan öğretmen adayları konu seçimi, kavramlar arası ilişkiler, kavramlar ve alt kavramların belirlenmesi, problemlere çözüm bulma, kuralları belirme, hataları düzeltme, programın kullanılması, karikatürlerde diyalogların oluşturulması Funda Erdoğdu, Özge Aydın Şengül 130 EĞİTİM TEKNOLOJİSİ Kuram ve Uygulama renkler ve karikatürlerdeki karakterlerin seçimi, öğrenci seviyesine, konuya, kazanımlara ve görsel tasarım ilkelerine uygunluk gibi konularda destek aldıklarını ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Akran dönütü problem çözme bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilik algısı.
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı, dijital hikâye hazırlamayı deneyimleyen öğretmen adaylarının Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz yeterlik inanç düzeylerinin, dijital hikaye hazırlama aracını kullanmaya ilişkin güvenlerinin ve dijital hikaye hazırlamaya ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesidir. Araştırmada hem nitel hem nicel veriler kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde 2. sınıfta öğrenim gören 32 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin toplanmasında “Web 2.0. Hızlı İçerik Geliştirme Ölçeği Özyeterlilik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Matematik dersi öğretim programından öğretmen adaylarının seçtikleri kazanımlara öğretme-öğrenme sürecinde, ASSURE öğretim tasarım modeli uygulanmıştır. On haftalık uygulama sürecini kapsayan araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre dijital hikaye hazırlamayı deneyimleyen öğretmen adaylarının içerik geliştirme öz yeterlik inanç düzeyleri “yüksek” olarak belirlenmiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre dersin sonunda öğretmen adayları dijital hikaye hazırlama aracını kullanmaya yönelik kendilerine güvendikleri, dijital hikaye hazırlama deneyimine ilişkin kendilerini yeterli bulduklarını ifade etmişlerdir. Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının derslerinde Web 2.0. araçlarını kullanarak uygulamalı çalışmalar gerçekleştirmeleri önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Dijital hikaye, Web 2.0 hızlı içerik oluşturma öz yeterlilik, dijital hikaye yeterlilik.
Özet Metin
Bu çalışma, öğrencilerin nomofobi ölçeğinin alt boyutlarından aldıkları toplam puanların, takıntılı mesajlaşma davranışını yordayıp yordamadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın genel amacına ulaşabilmek için karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 133 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin nomofobi düzeylerinin belirlenmesinde Yıldırım ve Correia (2015) tarafından geliştirilen ve Yıldırım, Şumuer, Adnan ve Yıldırım (2016) tarafından Türkçeye uyarlanmış Nomofobi ölçeği (NMP-Q), takıntılı mesajlaşma davranışlarının belirlenmesinde Lister-Landman, Domoff ve Dubow (2015) tarafından geliştirilen ve Adıgüzel, Erözkan, Doğan (2016) Türkçeye uyarlanmış ‘Takıntılı Mesajlaşma Ölçeği‘ kullanılmıştır. Nomofobi ölçeğinin alt boyutlarından alınan toplam puanların, takıntılı mesajlaşma düzeyini yordayıp yordamadığını belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Nitel boyutunda da iki adet açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, nomofobi ölçeğinin çevrimiçi olamama alt boyutunun takıntılı mesajlaşmanın anlamlı bir yordayıcısı olduğu iletişimi kaybetmeme, cihazdan yoksunluk ve bilgiye ulaşamama alt boyutları, takıntılı mesajlaşmanın anlamlı bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Nomofobi ölçeğinin çevrimiçi olamama alt boyutu birlikte takıntılı mesajlaşma davranışına ilişkin toplam varyansın %34’ünü açıklayabilmektedir. Araştırmanın nitel boyutunda ulaşılan sonuçlar şu şekildedir. Ergenler telefonlarını evde unuttuklarında başlıca yalnızlık, eksiklik üzüntü ve kötü hissettiklerini ifade etmişlerdir. Gönderdikleri mesaja anında cevap alamadıklarında ise temel olarak sinirli önemsiz, umursanmamış kötü ve üzgün hissettiklerini belirtmişlerdir. Çalışmada, öğretmenlerin öğrenciler ile birlikte akıllı telefon kullanımı ve mesajlaşma davranışlarına ilişkin kurallar belirlemeleri önerilmektedir. Öğrencilerin akıllı telefon kullanımları akademik başarılarını, günlük işlerini olumsuz etkilemeyecek, uyku düzensizliği oluşturmayacak şekilde sürdürmeleri önerilmelidir.
Anahtar Kelimeler
Nomofobi, takıntılı mesajlaşma, yordama
Özet Metin
The purpose of the study is to determine whether there is a difference in reading skills of the 15 years old students group depending on ICTs (computers, educational software, Internet) access in Turkey in PISA 2015 and PISA 2012 period. 4848 students participated in PISA 2012 application and 5895 students participated in the 2015 application. The study is a quantitative study and is in descriptive scanning pattern. In the analysis of the data, t test analysis was used for unrelated samples. Computer- based assessment PISA was implemented for the first time in Turkey in 2015. Turkey, reading skills among 65 countries in 2012, 42 in queue In 2015, it fell to 50th place among 72 countries. According to the findings obtained in the study PISA 2012 reading skill scores differ significantly according to the ICT (computer, educational software and internet) access status. Similarly, PISA 2015 reading skills were found to differ according to ICT (computer, educational software and internet) access status. The effective use of ICT is expected to contribute to the increase of Turkey‘s PISA reading literacy achievement scores
Anahtar Kelimeler
PISA 2012, PISA 2015, reading performance
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı, Web 2.0 araçlarından Wattpad uygulamasında çocuk kitabı hazırlama deneyiminin okul öncesi öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarını ve bilgi-iletişim teknolojilerine yönelik yeterlilik algılarını belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde çocuk edebiyatı dersi kapsamında 83 okul öncesi öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, Wattpad uygulamasının öğretmen adaylarının okumaya ve yazmaya ilişkin tutumlarını olumlu yönde geliştirmiş olduğu görülmüştür. Wattpad uygulaması kullanarak fazla sayıda kitap okuyan ve yazanların okumaya fazla sayıda kitap yazanların yazmaya ilişkin olumlu tutum geliştirdikleri BİT yeterlilik algılarının iyi düzeyde olduğu sonucu elde edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda öğretmen adayları okumaya yönelik olumlu bakış açısı geliştirdiklerini, çalışmayı faydalı, güzel, ilgi çekici, zevkli bulduklarını, yeni hikâyeler keşfettiklerini, uygulamanın küçük yaştan okuma alışkanlığı kazandırdığını dolayısıyla okumayı artırdığını ancak tüketimi de artırdığını dile getirmişlerdir.
Anahtar Kelimeler
Çocuk edebiyatı, Wattpad,, okumaya yönelik tutum, yazmaya yönelik tutum, bilgi ve iletişim teknoloji
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2015 ve 2012 dönemlerinde, Türkiye’de 15 yaş grubu öğrencilerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine (BİT) erişim durumlarının okuma becerilerini yordama gücünü belirlemektir. Araştırmada PISA 2012 ve 2015 veri tabanlarından elde edilen veriler kullanılmıştır. PISA 2012 uygulamasına 4848 2015 uygulamasına 5895 öğrenci katılmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiş, verilerin analizinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Türkiye’de ilk defa PISA 2015 bilgisayar tabanlı değerlendirme olarak uygulanmıştır. Türkiye, 2012 yılında 65 ülke arasında okuma becerileri 42. sıradayken 2015 yılında 72 ülke arasında 50. sıraya gerilemiştir. BİT’ne erişimin artması kullanımının gençler arasında yaygınlaşması nedeniyle okuma becerileri başarı puanının artması için öneriler sunulmuştur. Araştırma bulgularına göre, 2012 Pisa uygulamasına katılan öğrencilerin BİT’e erişimi (bilgisayar, internet, eğitsel yazılım erişimi) okuma becerisi ile anlamlı bir ilişki göstermektedir (R=.255, R2=.065 p
Anahtar Kelimeler
PISA 2012, PISA 2015, okuma performansı
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı blog hazırlama ve kullanma deneyimi ile öğretmen adaylarının Bilgi Teknolojilerine (BT) yönelik tutumları arasındaki ilişkininin incelenmesidir. Çalışmaya 2011-2012 eğitim öğretim yılında Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi‟nde Bilgisayar II dersini alan Sınıf Öğretmenliği Bölümü 77 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarına, blog kullanarak bir ders tasarımı yapmaları görevi verilmiştir. Katılımcılar bireysel olarak 4 hafta çalışmışlardır. Karma yöntemin kullanıldığı bu araştırmada nitel ve niceler verilerden yararlanılmıştır. Veriler Göktaş ve Demirel (2012) tarafından geliştirilen ölçme araçları aracılığı ile toplanmıştır. Nicel verilerden elde edilen toplam puanların kümülatif yüzdelerine göre katılımcılar iki gruba ayrılmıştır. Nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen nitel ve nicel veriler karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, BT‟ye yönelik tutum puanı yüksek olan öğretmen adaylarının nitel sorulara verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir ilişki görülmediği bulunmuştur. Ancak katılımcıların nitel sorulara verdikleri cevapların frekansları ile blogların BT üzerindeki etkilerine ilişkin tutum puanları arasında olumlu yönde bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler
Blog hazırlama ve kullanma deneyimi, bilgi teknolojilerine yönelik tutum