2015 - 2001
PISA’dan elde edilen ulusal performans göstergelerinin düşük oluşu ve alan yazında konuya ilişkin araştırmaların sonuçları, öğrencilerin matematik okuryazarlığı sorularına uzak kaldıklarını, bağlamlarına alışık olmadıklarını ve bu tür sorulara öğretim programlarında yer verilmediğini düşündürmektedir. Bu araştırmanın amacı, ülkemizde öğrencilerin PISA matematik okuryazarlığı alanında değerlendirilmelerine fırsat sunacak soruların ve bu soruları hazırlamaya yönelik çalışmaların eksikliğini gidermektir. Bu nedenle bu çalışmada matematik okuryazarlığı alanında soru seçme ve yazma becerilerini kazandırmaya yönelik bir eğitimin tasarlanması, uygulanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma matematik öğretmenleri ile yürütülecektir. Öğretimin içeriğinin oluşturulmasına ilişkin veriler literatürden ve OECD raporlarından elde edilmiştir. Öğretimin geliştirilmesine ilişkin veriler uygulama sürecinde yapılan derslerde alınacak video kayıtlarından elde edilecektir. Öğretimin değerlendirilmesine ilişkin veriler ön testten, mülâkatlardan, son testten ve öğrencilerin öğretmenler tarafından yazılacak sorulara yapacakları çözümler üzerinden elde edilecektir. Bulgular öğretmenlerin matematik okuryazarlığı farkındalık düzeylerinin gelişimini, bu alanda soru seçme ve yazma becerilerini ne düzeyde kazındıklarını ortaya açıklayacak şekilde sunulacaktır. Mülâkat aracılığıyla öğretmenlerin soru yazma sürecinde karşılaşacakları fırsatlara ve engellere ilişkin bulgulara da ulaşılması planlanmaktadır. Öğretim sürecinde yapılan uygulamalara ilişkin hedefler ve içerikler bir program tasarısı oluşturacak şekilde raporlaştırılacaktır.Bu tasarı dikkate alınarak matematik okuryazarlığı alanında soru seçme ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik yeni uygulamalar için farklı örneklemlerle birlikte çalışılabilir. İlköğretim, ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının bu konuda yetkin bireyler olarak mezun olabilmeleri adına lisans ve lisansüstü programlarına matematik okuryazarlığına ilişkin dersler açılması sağlanabilir. Uygulanan öğretimin, bir dersin içeriğini oluşturacak şekilde programlanması, bu çalışmanın bir sonraki adımı olarak görülebilir. Böylece öğretim, bir adım daha geliştirilerek bir ders öğretim programı hâline dönüştürülebilir. Sorular ölçme değerlendirme dışında öğrencileri dersin merkezine almak, motive etmek, eksik öğrenmeleri ve kavram yanılgılarını belirlemek, sınıfta tartışma ortamı oluşturmak gibi birçok önemli amaç için kullanılmaktadır. Bu çalışma kapsamında yazılacak matematik okuryazarlığı problemlerinin gerekli soru geliştirme süreçlerinden geçirilerek, ders kitaplarında eksikliği vurgulanan soruların alan yazına kazandırılması sağlanabilir.