Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Çini, Seramik, Giysi, Tasarım
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Osmanlı, Saray Kadını, Giysi Tasarımı
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Giysi Tasarımı, Moda, Yenilikçilik
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Kutnu, Geleneksel Dokumalar, Giysi Tasarım
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Çini, Moda, Tasarım, Geleneksel
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Kutnu, Geleneksel Dokumalar, Giysi Tasarımı
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Giysi Tasarım, Moda, Yenilikçilik
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Çini, Seramik, Giysi, Tasarım
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Osmanlı, Saray Kadını, Giysi Tasarımı,
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Kına gecesi, Tasarım, Geleneksel kıyafet
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Kültürün önemli bir göstergesi olan kılık kıyafet Osmanlı kültüründe çok önemli bir yere sahiptir. Sarayda giyilen giysilerinin ihtişamı Osmanlı devletinin gücünü, kudretini ve zenginliğini yansıtmaktadır. Osmanlı sarayında yaşayan kadınlar da giyim ve kuşamlarına son derece önem verir, statülerine göre değişen özelliklerde değerli kumaşlardan dikilmiş giysiler giyerlerdi. Saray kadınlarının giysilerinde daha çok brokar, kadife, çatma, seraser, diba, atlas, canfes, tafta, vala, çuha, sof ve al gibi kumaşlar kullanılmaktaydı. Altın tellerle işlenen kıyafetler, değerli mücevherlerle süslenmekteydi. Osmanlı kıyafetlerinin en önemli özelliği çok katlı, bol dökümlü, örtülü ve uzun olmalarıdır. Bu dönemde kadınların başlıca giyim eşyaları şalvar, hırka, gömlek, entari ve kaftanlardır. Şalvarla giyilen entariler, Türk kadın giyiminin en eski örneklerini teşkil etmektedir. Osmanlı sarayında giyilen kadın giysileri günümüz de zaman zaman birçok modacıya ilham kaynağı olmuştur. Bu çalışmada, Osmanlı sarayında kullanılan kadın giysilerinin model, kalıp, desen, kumaş ve süsleme özellikleri incelenerek giysilerin biçim ve karakterini bozmadan çağın teknik imkânlarına uygun olarak günümüze yansıtılması amaçlanmıştır. Bu amaçla Osmanlı kadın giysilerinin genel özelliklerini yansıtan günümüz modasına uygun bir modernize kıyafet tasarlanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Osmanlı, Saray Kadını, Giysi Tasarımı,
Özet Metin
Geleneksel Türk sanatları içinde çok önemli bir yeri olan Türk çini ve seramik sanatının kökeninin Orta Asya‘ya kadar dayandığı bilinmektedir. Asıl gelişimini Anadolu‘da gösteren Türk çini ve seramik sanatı, Anadolu Selçukluları ile başlayıp yüz yıllar içerisinde gelişerek kendine özgü estetik değerleri ile Osmanlı Dönem’inde altın çağını yaşamıştır. Türk çini sanatında kullanılan motiflerin kaynağı, Asya’da yaşayan Türk kavimlerine kadar uzanmaktadır. Bozkır kültüründen gelen Türklerde hayvan figürleri her zaman önemli bir süsleme unsuru olmuştur. Selçuklu dönemi çini ve seramiklerinde daha çok görülen hayvan figürü, Osmanlı döneminde İslamiyetin etkisiyle azalmış olsa da günümüze kadar gelen bu sanat dalı içerisinde hayvan motifleri ustaca resmedilmiştir. Sembolik anlamlar yüklenen, hayvan motiflerinin Türk çini sanatı içindeki önemi, oluşturulan olağanüstü eserler ile ortaya konulmaktadır. Bu çalışmada geçmişten günümüze Türk çini ve seramik sanatında kullanılan hayvan figürleri incelenerek, özgün değerlerini kaybetmeden çağdaş kadın giysilerine yansıtılması amaçlanmıştır. Önemli kültürel miraslarımızdan biri olan Türk çini ve seramik desenlerinin yaşatılması, gelecek nesillere aktarılması için modern yaşam içinde farklı kullanım özellikleri kazandırılması önem taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler
Çini, Seramik, Giysi, Tasarım
Özet Metin
Giyim modasındaki gelişmelere baktığımızda son yıllarda giysi tasarımcılarının alışılmışın dışına çıkan, insanları şaşırtan, düşündüren, bunun yanı sıra farklı farklı ihtiyaçlara da cevap verebilen ürünler tasarladıkları görülmektedir.Teknolojik alanda yaşanan gelişmeler ile giyim alanında da gerek görsel anlamda gerekse gereklilikleri karşılamak amacıyla yeni yeni buluşlar giyim tasarımında yerini almaya başlamıştır. Günümüzde moda tasarımcıları etkili ve akılda kalabilir olmak için daha önce kimsenin düşünmediği yenilikleri tasarlayarak fark yaratma ihtiyacı duymakta, İşletmeler ise hızla değişen rekabet ortamında ayakta kalabilmek için ürünlerini ve üretim yöntemlerini sürekli olarak değiştirmek ve yenilemek zorundadır. Bu çalışma ile giysi tasarımında son yıllarda ortaya konan yenilikçi yaklaşımların, giysi tasarımını etkileyen teknolojik gelişmelerin neler olduğu, bunların giysi tasarımlarına nasıl ve ne şekilde yansıtılabildiği ve tüketicilerin bu ürünlere bakış açıları incelenerek ortaya koymak amaçlanmıştır. Gelişen teknoloji ile tasarlanan yenilikçi moda ürünlerinin giderek değer kazanması ve kullanımlarının giderek artması yaşantımızın köklü bir değişikliğe girdiğinin bir göstergesidir.
Anahtar Kelimeler
Giysi Tasarım, Moda, Yenilikçilik
Özet Metin
Günümüzde teknolojinin hızla gelişmesi ve kitle iletişim araçlarının her geçen gün biraz daha yaygınlaşmasıyla birlikte insan yaşantısında kültürel etkilerin azaldığı tekdüze yaşam tarzı hakim olmaktadır. Moda alanında da toplumsal farklılıklar ortadan kalkmakta ve yerini bütün dünyada görülebilecek giyim tarzlarının aldığı görülmektedir. Geleneksel dokumalar, üretim şekli, tekniği, malzemesi, renk ve desenleri ile geçmişi günümüze taşıyan kültür değerleri arasında yer almaktadır. Kültürümüzü yansıtan bu değerlerin korunması, yaşatılması ve öz değerlerini yitirmeden gelecek kuşaklara aktarılması geleceğin şekillenmesinde önemli bir kaynak olacaktır. Bu çalışma da modanın egemenliği altında kaybolmaya yüz tutan yöresel dokumaları, günün trendleri doğrultusunda giysi tasarımında yorumlayarak kültürel değerlerimizin yeniden hayat bulmasına katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Gaziantep ili ve çevresinde el tezgâhlarında dokunan kutnu kumaşının özellikleri araştırılmış ve kutnu kumaş ile bir giysi tasarımı hazırlanarak, kültürel öğelerin kullanımının tasarımlara özgünlük kazandırabileceği, fonksiyonel ve sembolik açıdan açıklanmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Kutnu, Geleneksel Dokumalar, Giysi Tasarımı
Özet Metin
Geleneksel sanatlarımız içinde çok önemli bir yere sahip olan çinicilik çok eski tarihlere dayanan bir sanat dalıdır. Kütahya ili de çiniciliğin gelişmesi için gerekli çoğu hammaddeye sahip olduğundan tarih boyunca çiniciliğin gelişmiş olduğu bir il olmuştur. Sahip oldukları renk ve desen güzelliği ve parlak görünümleriyle Kütahya çinileri her dönem ilgi ve talep görmüştür. Bir çok Türk sanatında olduğu gibi Kütahya çinilerinde de bitkisel hayvansal ve geometrik şekillerde derin anlamlar taşıyan pek çok desen mevcuttur. Bu desenleri kendi kullanım alanları dışında farklı alanlara taşımak Kütahya çiniciliğine olan ilgiyi arttıracağı düşünülmektedir. Birçok kaynaktan beslenen moda her zaman geleneksel sanatlardan da ilham almıştır. Kültürümüzü yansıtan bu değerlerin korunması, yaşatılması ve gelecek nesillere aktarılması için modern yaşam içinde farklı kullanım özellikleri kazandırılması önem taşımaktadır. Giysi tasarımında geleneksel değerlerin modern yorumlarla giysi tasarımında kullanılması oldukça sık kullanılan bir yöntemdir. Bu amaçla çalışmada, Kütahya çiniciliği ve Kütahya çinilerinde kullanılan desenler incelenmiş eşsiz güzellikteki bu desenlerin giysi tasarımlarında kullanılması düşünülmüştür. Tasarım ilke ve öğelerine uygun olarak ve tasarım süreci izlenerek tasarlanan kadın giysilerinden bir tanesi örnek ürün olarak dikilmiştir. Önemli bir kültür öğesi olan çiniciliğin ve çini desenlerinin giysi tasarımlarında kullanılarak yaşatılması, gelecek nesillere aktarılması, farklı alanlarda kullanılarak yaygınlaştırılması açısından bu çalışma oldukça önem taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler
Çini, Moda, Tasarım, Geleneksel
Özet Metin
Türk Kültürü içinde önemli bir yeri olan düğün törenleri, insan hayatında dönüm noktası olan sosyal olaylarının başında gelir. Düğünden bir gün önce düzenlenen törene evlenecek kız, özel bir elbise ile katılır. Kına gecesinde gelin ile birlikte, gelinin arkadaşları, genç kızlar ve yengeler de bindallı ya da üç etek adı verilen, kadife veya atlas üzerine dival tekniğinde işlemeli ağır elbiseler giyerler, gelinin yüzüne pullu al duvak örtülür. Türk toplumunun zevkini ve inceliğini yansıtan bu geleneksel giysiler geçmişten günümüze gelen en güzel miraslarımızdandır. Bu çalışma ile geleneksel kültürümüzün bir parçası konumundaki kıyafetlerin korunması, tanıtılması, özel günlerde kullanılarak yaşatılması, gelecek kuşaklara aktarılması ile kültürel değerlerimizin yeniden hayat bulmasına katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu çalışmada geleneksel kültürümüz içinde önemli bir yer tutan düğünün önemli bir parçası olan kına gecesi geleneği ve Kütahya yöresinde kına gecelerinde giyilen kıyafetler araştırılmış, geçmişin zevkini ve inceliğini yansıtan bu kıyafetlerin kesim, dikim, dokuma, desen ve motiflerinden yararlanılarak günümüz modasına uygun bir modernize kına kıyafeti tasarımı yapılmıştır. Bu amaç ve önem doğrultusunda araştırmada tarama modeli uygulanmış, öncelikle yazılı kaynaklar incelenerek alan da yapılan araştırma sonucunda gözlem, inceleme ve bulgular metne aktarılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Kına Gecesi, Tasarım, Geleneksel Kıyafet
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Modanın değişmeyen kuralı sürekli değişimdir. Son yıllarda giyim modasındaki gelişmelere baktığımızda pek çok tasarımcının çalışmalarında alışılmışın dışına çıkma, insanı düşünmeye sevk etme, şaşırtma gibi yaklaşımlarla ve gerçeküstücü yorumlarla ürünlerini tasarladıkları görülmektedir. Moda yaşamı güzelleştiren, keyif katan popüler bir tasarım kültürüdür. Dolayısıyla kesin ve ciddi kurallarla değil, bazen de keyifle ve neşeyle kendini iyi hissetmek için tüketilebilen içgüdüsel bir olgudur. Teknolojik gelişmeler insanı ürküten yapısıyla hızla ilerlemeye devam ederken diğer sanat dallarında kendini gösteren fütürizm (gelecekçilik) akımı, moda alanında da kendini hissettirmeye başlamıştır. Yaşamı kuralcı hale getiren giysilerde de değişim başlamıştır. Modern hayatın dinamizmine ve hızına dikkat çekmek isteyen modacılar, teknolojik öğeleri de kullanarak, asimetrik ve geometrik kesimler, parlak ve metalik kumaşlar, plastik, alüminyum ve metal aksesuarları tasarımlarında sıkça kullanmaya başlamışlardır. Bu çalışmada giysi tasarımını teknoloji İle birleştirerek led ışıklı bir elbise tasarlamak amaçlanmıştır. Giysi tasarımında drapaj yöntemi kullanılmıştır. Giysinin bazı bölgelerine yerleştirilen led ışıklarla sıra dışı bir özellik kazandırılacaktır. Henüz toplumun her kesimi tarafından kabul edilebileceğini düşünmediğimiz bu tür giysilerin daha çok sahne sanatçıları, tv yıldızları, yada müzisyenler tarafından rağbet göreceği düşünülmektedir. Gelişen teknoloji ile birlikte gelecekte ışığın yanı sıra, renk, hareket, ses gibi unsurların giysi tasarımında daha yoğun olarak kullanılacağı tahmin edilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Tasarım, Teknoloji, Moda, Fütürizm
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Modanın değişmeyen kuralı sürekli değişimdir. Moda trendlerindeki değişim ve yenilenme kaynaklarının giysi tasarımlarına aktarılmasındaki farklı yorumlar bugün moda da en son geldiğimiz noktayı açıklamaktadır. Son yıllarda giyim modasındaki en son gelişmelere baktığımızda pek çok tasarımcının çalışmalarında alışılmışın dışına çıkma, insanı düşünmeye sevk etme, şaşırtma gibi yaklaşımlarla sosyal durumlara ve toplumsal konulara dikkat çekmeye çalıştıkları görülmektedir. Bu araştırmada, Gediz Meslek Yüksekokulu Moda Tasarım Programı öğrencilerinin sosyal sorumluluklar konusunda toplumda duyarlılık kazandırmak fikrinden yola çıkarak çeşitli şekillerde tasarladıkları ve ürettikleri giysi projeleri tanıtılmaktadır. Araştırmada 2012- 2013yılı Drapaj dersi kapsamında tasarlanıp üretilmiş olan kıyafetler arasından seçilmiş küresel ısınma, orman yangınları, çevre kirliliği, terör, sigaranın zararları, kadına şiddet, obezite, bilinçsiz ilaç tüketimi, hayvan hakları, para ve açlık, kozmetikler, tarihin korunması, trafik kazaları, salgın hastalıklar, yeşili koru, geri dönüşüm vb. konulu kıyafetler, sosyal sorumluluk bakışı da irdelenerek tanıtılacaktır.
Anahtar Kelimeler
Moda, Toplumsal Duyarlılık, Giysi Tasarımı
Özet Metin
Teknolojinin gelişimiyle seri üretime yenik düşen el sanatlarının birçoğu gibi el yapımı Yazmacılık da adeta yok olmaya yüz tutmuştur. Önceleri başörtüsü olarak kullanılan yazmalar günümüzde farklı tasarımlarla birleştirilerek ev dekorasyonunda ve elbise, etek, bluz vb. gibi çeşitli giysi tasarımında da kullanılmaktadır. Modacılarımızın ve bazı şehirlerde kurulu özel atölyelerin yazma motifleriyle tasarladıkları giysiler iç ve dış piyasada oldukça tutulmaktadır. Bu çalışmada, günlük hayatta çok az kullanılan el yapımı yazmaların, yaşatılması ve bilinen kullanım alanlarının dışında da değerlendirilmesinin yaygınlaştırılması amacıyla giysi tasarımı çalışılmıştır. Giysilerin modeli tasarlanırken, tasarım ilke ve yöntemlerinden hareket edilmiştir. Yazmaların dokuma sürecinden giysi oluşturmaya kadar tasarım evreleri bir örnek ürünle sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Yazmacılık, Giysi Tasarım, El sanatları,
Özet Metin
Yöresel dokumalar içinde en bilineni ve geçmişi en eskiye uzananı Denizli’nin Buldan ilçesine özgü buldan bezidir. Osmanlı Sarayı’nda Osman Bey döneminden itibaren kullanılmaya başlanan buldan bezi, asırlar boyunca şehzadelere elbise, hanım sultanlara çeyizlik olarak itibar görmüştür. Günümüzde dokunan buldan bezleri evimizin her köşesinde yer aldığı gibi gömlek, bluz, etek,elbise,pantolon, şort gibi giysilerin üretiminde de kullanılan bezinbirçok avantajlarından söz edilebilir. Bu kumaşlar % 100 pamuktur, terletmez, vücuda nefes aldırır, serin tutar, rahat ve sağlıklıdır. Bu çalışmada,buldan dokumacılığının tarihsel süreci ve günümüzdeki konumu belirlenmiştir.Doğal ürünlere olan ilginin oldukça arttığı bu günlerde,Buldan’da dokunan kumaşlardan yapılan ürünlere dikkat çekerek üretiminin ve kullanımının teşvik edilmesiamaçlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Buldan Bezi, Giyim, Dokumacılık
Özet Metin
Değişen dünya koşullarında paketlemenin pazarlamadaki yerinin anlaşılmasıyla, çağdaş paketleme kavramı gelişmiştir. Hazır giyim sektöründe üretimin son aşamasında yer alan ütü ve kalite kontrol işlemi de paketlemenin yanında ürünün fiyatını ve kalitesini etkileyen önemli etkenlerdir. Giysinin kalite kontrolü ürün tasarımıyla başlayan, işletme içerisindeki tüm bölümlerde hatasız giysi üretmeyi hedefleyen koordineli bir sistemdir. Bu süreçte ürün, istenilen özelliklere uygunluğu, dikişlerinin düzgünlüğü, renklerin uyumu, temizlik gibi kontrollerden geçirilir. Hazır giyim üretiminde ütülemenin özel bir önemi vardır. Ütüleme, özel ütü preslerinin kullanılması yanında malzemeye el ile sekil verildiği emek yoğun bir çalışmadır. Bu nedenlerle de kaliteyi ve maliyeti doğrudan etkiler. Üretim sürecini tamamlayarak müşteri kullanımına hazır hale gelen ve kalite kontrol işlemi biten ürünler paketleme bölümüne gelir. Paketleme işlemlerinde kullanılacak malzeme ve yöntemler çok çeşitlidir. Çünkü bunların seçiminde üretilen ürünün özellikleri, mevsim, müşteri istekleri, depolama şartları, nakliye türü ve süresi önemli bir etkendir. Bu çalışmada, hazır giyim işletmelerinde üretim sonrası ütü, kalite kontrol ve paketlemede yapılan işlemler ve kullanılan malzemelerin, özellikleri incelenerek, bir atlet-tşhirt kıyafeti üzerinde örnek bir çalışma sunulacaktır.
Anahtar Kelimeler
Hazır Giyim, Ütü, Kalite, Kalite kontrol, Paketleme
Özet Metin
Meslek yüksekokulu yüksek öğretimde önlisans olarak ifade edilen bir öğretim birimidir. Öğrenciler mezun olduktan sonra meslek elemanı unvanı alarak kamu ve özel sektörlerin ilgili alanlarında istihdam edilirler. Mesleki eğitim, toplumsal hayatın her alanında ihtiyaç duyulan mesleklerde kalifiye teknik elemanlar yetiştirilmesi için gerekli bilgi ve becerilerin verildiği eğitimdir. Amacı, toplumun hedefleri ve iş çevrelerinin talepleri doğrultusunda genç insanlara başarılı bir meslek yolu hazırlayarak belirli bir mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve uygulama yeterliliklerinin kazandırılmasıdır. Mesleki ve teknik eğitim alacak olan öğrencilerin seçtikleri alanla ilgili az da olsa gerekli ön bilgi veya beceriye sahip olması gerekir. Birçok araştırma ve gözlem öğrencilerin bir kısmının program tercih ederken bilinçsiz davrandıklarını ortaya koymaktadır. Şöyle ki bazı öğrencilerin hangi programı seçtiklerinden bile haberdar olmadıkları gibi ebeveyn ya da öğretmenler tarafından yapılmış tercihlerden dolayı ya da herhangi bir yükseköğretim programına yerleşmiş olmak için tercih yaptıkları düşünülmektedir. Oysaki kaliteli bir meslek eğitimi için en başta öğrencilerin, kendi kişisel ilgi alanlarını ve beceri düzeylerini dikkate alarak tercih yapmaları hem mesleki eğitimin düzeyini arttıracak hem de bireylerin ilerideki meslek yaşantılarında daha başarılı ve verimli olmalarını sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı, Moda tasarım programı öğrencilerinin program tercihi yaparken kişisel nitelik ve becerilerinin ve doğru özelliklere sahip olup olmadıklarının farkındalığını araştırmaktır. Bununla birlikte elde edilen sonuçlar incelenerek öğrencilerin meslek tercihi yapmalarında farkındalık düzeylerinin arttırılmasına yönelik çözüm önerileri sunulacaktır. Ne kadar çok öğrenirsen, ne kadar çok bilirsen, ne kadar çok gelişir ve farkına varırsan o kadar olgunlaşır, güçlenir, kendini ve dünyayı tanımanın verdiği bir bilinçle yaşamını kendi bireysel seçimlerinle yaşama olasılığını canlı tutarsın.
Anahtar Kelimeler
Mesleki eğitim, öğrenci, kişisel özellik, farkındalık
Özet Metin
Osmanlı sarayında yaşayan kadınlar giyim ve kuşamlarına son derece önem verir, lüks kumaşlardan dikilmiş kaftanlar giyerlerdi. Onların kalite arayışları bu dönemde dokumacılığın gelişmesinde de önemli bir yer tutmuştur. Bu dönemde kadınların başlıca giyim eşyaları şalvar, hırka, gömlek, entari ve kaftanlardır. Şalvarla giyilen entariler, Türk kadın giyiminin en eski örneklerini teşkil eder. 19. yüzyılın başlarında üç etek ve dört etek denilen modeller, gözde olmuştur. Üç etekler yanları yırtmaçlı, önü açık, belden birkaç adet düğmeli, boyu yere kadar olan entarilerdir. 1867′de Sultan Abdülaziz’in Avrupa seyahati dönüşünden sonra iki etek entari modası görülmeye ve batı modasının etkisi hissedilmeye başlandı. Değişik kültürlerin de etkisi altında kalan ülkemizde Osmanlı kültürünün etkilerine hala rastlanmaktadır. Folklorik giysilerde, özel günlerde veya yöresel giysi olarak çeşitli bölgelerde görülen tarzlar geçmişten günümüze uzantılarını sunmakta ve tüm dünyadaki moda olgusuna ışık tutmaktadır. Moda kendini tekrar eden bir olgu olduğundan tasarımcılar sık sık tarihi kaynaklara başvurmaktadır. Osmanlı sarayında giyilen kadın giysileri de zaman zaman birçok modacıya ilham kaynağı olmuştur. Geçmişte giyilen giysilerin biçim ve karakterini bozmadan çağın teknik imkânlarına uygun olarak yeniden düzenlenmesine modernizasyon denir. Başka bir deyişle geçmiş yılların tarzına farklı bir yorum getirmektir. Bu çalışmada, son dönemde Osmanlı sarayında kullanılan kadın giysilerinin model, kalıp, desen, kumaş ve süsleme özellikleri incelenerek günümüze yansıması bir modernize çalışmasıyla örneklendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Osmanlı Kadın Kıyafetleri, Modernizasyon, Tasarım
Özet Metin
ÖZET Deri, insanoğlu için köklü bir geçmişi olan, aynı derecede de güçlü bir geleceği olması beklenen bir sektördür. Günümüzde derinin her alanda olduğu gibi giyim alanında da kullanımı yaygınlaşmıştır. Derinin estetik çekiciliği, doğallığı, izolasyon özelliği, sağlamlığı, hijyeni ve belki de en etkili gücü olan prestij unsuru oluşu, deri giysileri tercih edilir hale getirmiştir. Son yıllarda oldukça hızlı değişmekte olan moda kavramı, tasarım ve tasarımcıya olan ihtiyacı da artırmıştır. Tüketiciler, ürün tercihlerinde moda çizgilerini taşıyan ve farklı özelliklere sahip ürünlere yönelmişlerdir. Giysilerde farklı model tasarımlarının tercih edilmesi, deri giysi üretiminde de tasarım faktörünü ön plana çıkarmıştır. Türk dericilik sanatının geleneksel özelliklerinin korunması ve günümüz ihtiyaçları doğrultusunda yeni ve diğer tasarımlardan ayırt edilebilen ürün şekillendirme çalışmalarının yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada derinin tarihi, yapısı, giysilik deri çeşitleri ve özellikleri, derinin kullanım alanları ve deri süsleme tekniklerine değinilmiştir. Ayrıca örgü birleştirme tekniği kullanılarak özgün deri yelek tasarımı yapılıp, deri giysi tasarımına farklı bir bakış açısı sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Tasarım, Deri, Deri Giysi Tasarımı, El Sanatları
Özet Metin
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, dünya ticaretinde rekabetin en yoğun yaşandığı sektördür. Bu sektör gelişmekte olan ülkelerin kalkınma sürecinde önemli roller üstlenmektedir. Günümüzde gelişmiş ülkelerin hazır giyim üretimi ve ticaretindeki oldukça yüksek olan payı gittikçe azalırken, gelişmekte olan ülkelerin payı da sürekli artış göstermektedir. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, Türkiye ekonomisi açısından da lider sektör olma özelliğini sürdürmektedir. Sürekli büyüme süreci içerisinde olan sektör, maliyet ve fiyat konusunda Uzakdoğu ülkeleri, kalite ve tasarım konularında ise Avrupa Birliği ülkeleriyle rekabet etmek zorundadır. Özellikle gelişme süreçleri açısından Türkiye ile benzerlik gösteren Uzakdoğu ülkeleri, Türkiye hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün en önemli rakipleridir. Üretimde kullanılan, işgücü, sermaye, üretim yeri, çevresel, siyasal ve yasal özgürlükler gibi faktörlerin zenginliği, ucuzluğu, kullanılabilirliği ve verimliliği hazır giyim sektörünün bu ülkelerde yoğunlaşmasına neden olmuştur. 2005 yılında kotaların kalkmasıyla, başta Dünya Ticaret Örgütü‘ ne üye olan Çin olmak üzere, Uzakdoğu ülkeleri, Türkiye için çok büyük tehlike oluşturmaktadır. Yapılan çalışmada Türkiye hazır giyim sektörünün, rekabet gücünü etkileyen unsurlar ele alınmıştır. Bu unsurların Türkiye hazır giyim işletmelerdeki önem dereceleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Türkiye hazır giyim ve konfeksiyon sektörü moda, marka ve kaliteyi ön plana alan bir yaklaşımla doğru stratejiler geliştirirse, gerek Uzakdoğu gerekse diğer hazır giyim üreticisi ülkelerle rekabet edebilecek güce sahiptir
Anahtar Kelimeler
Hazır giyim, Rekabet, Rekabet gücü, Türk ekonomisi, Uzak Doğu ,