Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
ÖZ: Bu çalışmanın amacı yiyecek-içecek işletmelerinde hizmet kalitesi boyutlarının algılanan değer, müşteri memnuniyeti ve müşteri bağlılığı üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Kapsamlı bir literatür taraması sonucu fiziksel ortam kalitesi, yiyecek kalitesi ve servis kalitesi yiyecek-içecek işletmelerinde hizmet kalitesi boyutları olarak belirlenmiştir. Veriler, Kütahya’da faaliyet gösteren 4 adet restoran işletmesinden hizmet satın alan 438 müşteriden anket aracılığıyla toplanmıştır. Değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modeli kullanılarak test edilmiştir. Araştırma sonucunda yiyecek kalitesinin hem algılanan değer hem de müşteri memnuniyeti üzerinde, buna karşılık fiziksel ortam kalitesi ve servis kalitesinin ise sadece müşteri memnuniyeti üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucu bulunmuştur. Ayrıca müşteri memnuniyetinin ve algılanan değerin müşteri bağlığının önemli belirleyicileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelimeler
Fiziksel Ortam Kalitesi, Yiyecek Kalitesi, Servis Kalitesi, Algılanan Değer, Müşteri Memnuniyeti, Mü
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Uluslararası fuar organizasyonları günümüz globalleşen dünyasında uluslararası pazara açılmada önemli organizasyonlardır. Tüm sektörlerde olduğu gibi turizm sektöründe de turizm işletmeleri (konaklama işletmeleri, seyahat acentaları, havayolu işletmeleri ve yiyecek içecek işletmeleri) mevcut pazarlarını korumak ve yeni pazarlara açılmak için fuar organizasyonlarına katılmaktalar. Bu çalışmada turizm işletmelerinin uluslararası fuarlara katılım amaçları incelenmiştir. Araştırmada 2017 Travel Turkey İzmir fuarına katılan turizm işletmeleri yöneticilerine anket uygulaması yapılmıştır. 70 turizm işletmesinden toplanan veriler bir istatistik veri analiz programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre turizm işletmelerinin uluslararası fuarlara öncelikli katılım amaçlarının Müşteri/Bayi Ağı Genişletme ve Ürün ve Hizmet Tanıtımı olduğu görülmektedir. Buna ek olarak turizm işletmelerinin faaliyet alanları ile fuarlara katılım amaçları arasında anlamlı farklılıklar olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Fuar, Uluslararası Pazar, Turizm İşletmeleri
Özet Metin
Bu çalışmada enformasyon ekonomisinin kaynağı olan üniversitelerin performansları veri zarflama analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmada 100 devlet Üniversitesinin 2013 yılı verileri temel alınarak etkinlikleri değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, girdiler Toplam öğrenci/öğretim üyesi, Toplam öğrenci/ yardımcı öğretim üyesi, Araştırma alanı/öğretim üyesi, Eğitim alanı/toplam öğrenci ve Sosyal alan/ toplam öğrenci olarak dikkate alınır iken, Öğrenci Sayısı ve İndex Yayın Sayısı çıktılar olarak analize dâhil edilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre, girdi yönelimli CCR’a göre 9, girdi yönelimli BCC’ye göre ise 27 üniversite etkin bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler
BCC, CCR, Etkinlik, Üniversite, Veri Zarflama
Özet Metin
Elektronik ağızdan ağıza iletişim (E-WOM), üretici ve satıcıdan bağımsız olarak ürün ya da hizmeti kullanan kişilerin sanal ortamda yapmış olduğu yorum ve görüşlere dayanan bir iletişim uygulamasıdır. Günümüzde tüketiciler ürün ya da hizmeti satın alma kararı verirken, bu ürün veya hizmeti daha önce kullanan diğer tüketicilerin görüş ve önerilerin e önem vermekte ve elektronik ağızdan ağıza iletişimi önemli bir bilgi kaynağı olarak görmektedirler. Elektronik ağızdan ağıza iletişim, turizm sektöründe bağımsız ve objektif yorum ve değerlendirmeler içermesi nedeniyle tüketiciler tarafından daha güvenilir kabul edilmekte ve bundan dolayı turistik tüketicilerin satın alma karar sürecinde özellikle elektronik ağızdan ağıza iletişimden daha fazla etkilendikleri görü lmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada elektronik ağızdan ağıza iletişimi etkileyen faktörlerin (kaynak güvenilirliği, kullanıcı deneyimi, kullanım yararı ve E-WOM etkisi) akademisyenlerin demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının turizm sektörü bağlamında araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri Kütahya Dumlupınar Üniversitesi ve Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesinde görev yapan 329 akademisyenden anket yolu ile toplanmış ve istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda E-WOM’u etkileyen faktörler ile akademisyenlerin cinsiyetleri, yaşları, medeni durumları ve çalışma süreleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bununla birlikte, E-WOM faktörleri ile akademisyenlerin daha önce çevrim içi tatil ürünü satın alma durumları arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler
Elektronik ağızdan ağıza iletişim, Kaynak güvenilirliği, Kullanım yararı, Kullanıcı deneyimi, E - WO
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı, yurt dışı paket turlara katılan yerli turistlerin paket tur kapsamında sunulan hizmetlerden (ulaşım, konaklama, yeme-içme ve rehberlik) kalite algılamalarının davranışsal niyetleri üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın verileri yurt dışı paket tur satın alan 584 yerli turistten anket yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde Yapısal Eşitlik Modeli kullanılmıştır. Araştırma sonuçları yurt dışı paket turlara katılan yerli turistlerin konaklama ve rehberlik hizmetlerinden kalite algılamalarının, davranışsal niyetleri üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Yeme-içme hizmetlerinin davranışsal niyetler üzerinde çok düşük bir etkisi olduğu görülürken, ulaşım hizmetlerinin davranışsal niyetler üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Paket Tur, Hizmet Kalitesi, Davranışsal Niyet, Yapısal Eşitlik Modeli
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Çocuk dostu oteller son yıllarda turizm sektöründe önem kazanmaya başlayan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır ancak bu kavramla ilgili turizm işletmelerini yasal olarak bağlayacak düzenlemelerin eksikliği bulunmaktadır. Türkiye gibi birçok ülkede “çocuk dostu otel” uygulamasının ölçütlerine nadiren rastlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de faaliyet gösteren turizm işletmelerinin çocuk dostu uygulamalarının incelenmesine yöneliktir. Araştırma sonuçları göstermiştir ki ne seyahat acentaları ve tur operatörlerinin ne de konaklama işletmelerinin resmi sitelerinde “çocuk dostu otel” uygulamalarına ait standart bir uygulama bulunmamaktadır. Bununla birlikte seyahat acentalarının resmi web sayfaları incelendiği zaman “2 çocuk ücretsiz” oteller bile kendilerini çocuk dostu olarak nitelendirebilmektedir. Yine araştırmanın bir sonucu olarak, konaklama işletmeleri için “çocuk dostu otel” olarak nitelendirme yapabilmek için standartlar belirlenmesi ve Bakanlık düzeyinde mavi bayrak, yeşil yıldız vb. diğer uygulamalar gibi bunlar da belgelendirilmelidir.
Anahtar Kelimeler
Çocuk dostu otel, otel işletmeciliği
Özet Metin
Tarihi ve kültürel değerler turizmin gelişmesinde önemli bir yer tutmaktadır. Bir bölgeye turist çekilebilmesinde önemli çekim unsuru olarak değerlendirilen tarihi ve kültürel değerler, bölgeye ilişkin pek çok özelliğin pazarlamasını kolaylaştırmada anahtar bir rol üstlenmektedir. Kütahya ilinde bulunan konakların tarihi ve mimari yapısı itibari ile turistik ürün olarak sunulması ve bir çekicilik unsuru olarak kullanılması kentin turistik cazibesini artıracağı düşünülmektedir. Bu kapsamda, bu çalışma, Konakların Kütahya Bölgesini anlatan mimari, tarihi ve kültürel mekanlar olarak işlev kazanmasını amaçlamaktadır. Söz konusu çalışma, Kütahya ilinin sahip olduğu turistik arz kaynaklarından tarihi konakların mevcut durumunu tespit etmeye ve söz konusu konakların turizme kazandırılmasını irdelemeye yöneliktir.
Anahtar Kelimeler
Kültür Turizmi, Kütahya, Tarihi Konaklar
Özet Metin
Değer, yönetim alan yazınında sıklıkla üzerinde durulan bir kavramdır. Değerlerin bireylerin davranışlarını şekillendirme gücü kavramın önem derecesini arttırmaktadır. Bireylerin yaşamına yön veren, olayları ve durumları seçme nedenlerinin temellerini oluşturan, arzulanan amaçlar olarak ifade edilen değerler, örgüt içinde bireylerin hangi davranışları neden iyi veya neden kötü bulduğunu etkilerken, bunlara yönelik kendi davranışlarının şekillenmesine de neden olmaktadır. Bu bağlamda, örgüt üyelerinin üstleri ve diğer örgüt çalışanlarıyla yaşadıkları görüş ayrılığında, bireyin nasıl bir muhalif davranışı seçeceği bireysel değerlerle ilişkili olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bireysel değerler ve muhalif davranışlar arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Amaca yönelik olarak, çalışmada Kütahya bölgesinde faaliyette bulunan otel işletmelerinde çalışanların bireysel değerlerinin örgütsel muhalefet davranışlarına etkisini incelemek üzere bir anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre bireysel değerler ile örgütsel muhalefet davranışının alt boyutları arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Örgütsel muhalefet, bireysel değerler, otel işletmeleri
Özet Metin
Dumlupınar, Kurtuluş Savaşının kesin sonucu olan Başkomutanlık (Dumlupınar) Meydan Muharebesinin cereyan ettiği, Büyük Taarruzun en kanlı çarpışmasının yaşandığı ve bir Başkomutanın komuta ettiği bir meydan muharebesi olarak tarihteki ilk ve tek yerdir. Başkomutan Tarihi Milli Parkı, tarihi misyonu açısından hiç farkı olmamasına rağmen benzerleri kadar bilinen ve ziyaret edilen bir alan değildir. Bununla birlikte taşıdığı önem açısından tanınması, gezilip görülmesi, doğal, tarihi değerlerinin tanıtılması ve sahip çıkılması gereken milli bir kültür varlığıdır. Muharebe alanları, savaş mezarları, anıtlar ve savaşla ilgili kalıntıların yer aldığı Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı örneğinde olduğu gibi bu tür mekanlar, turist çekme potansiyeline sahip olan yerlerdir. Bu potansiyeli olmasına rağmen, Başkomutan Tarihi Milli Parkı öncelikle iç turizm açısından hak ettiği önemi görmemektedir. Bu bağlamda bu çalışmada, Başkomutan Tarihi Milli Parkı içerisinde yer alan Şehitlikler, anıtlar ve müzelerin önemine dikkat çekilmesi ve önemli bir savaş alanı turizmi destinasyonu olabilmesi yönünde, eksikliklerinin belirlenmesi ve çözüm önerilerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler
BaĢkomutanlık (Dumlupınar) Meydan Muharebesi, Başkomutan Tarihi Milli Parkı, Savaş Alanları Turizmi.
Özet Metin
Türkiye’de yılda yaklaşık 1,5 milyon kişi paket tur satın alarak yurt dışına çıkmaktadır. Buna rağmen yurt dışı paket tur satın alan tüketicilerle ilgili özellikle yerli literatürde sınırlı sayıda araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada yurt dışı paket tur satın alan yerli turistlerin, paket tur kapsamında almış oldukları hizmetlerden (konaklama, yiyecek-içecek, ulaştırma ve rehberlik hizmetleri) memnuniyetleri araştırılmıştır. Buna ek olarak bu hizmetlerin yerli turistlerin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Yurt dışına turlar düzenleyen bir seyahat acentasının 583 müşterisinden toplanan veriler incelenmiştir. Verilerin analizinde istatistik paket program kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre tüketicilerin en fazla rehberlik hizmetlerinden, en az ise yeme-içme hizmetlerinden memnun oldukları, ayrıca paket tur kapsamında alınan hizmetlerin tüketicilerin demografik özelliklerine göre farklılık göstermediği sonucu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler
Paket Tur, Yerli Turist, Turizm, Seyahat Acentası
Özet Metin
Bu çalışmada, istismarcı yönetici algısının, kaytarma üzerindeki doğrudan etkisi ve duygusal tükenmenin, istismarcı yönetici algısı ile kaytarma ilişkisi üzerindeki aracı etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda, Antalya iline bağlı Side-Manavgat ve Alanya bölgesinde faaliyet gösteren 13 otel işletmesinin (dört adet beş yıldızlı, yedi adet dört yıldızlı ve iki adet üç yıldızlı) ön büro, kat hizmetleri ve yiyecek içecek departmanlarında çalışan 269 katılımcıdan elde edilen veriler analize dâhil edilmiştir. Kolayda örnekleme yönteminin tercih edildiği çalışmada verilerin analizinde, SPSS 16 ve Lisrel 8.51 paket programlarından yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda duygusal tükenmenin, istismarcı yönetici algısı ile kaytarma ilişkisinde kısmi aracı bir rolünün olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler
İstismarcı yönetici, Kaytarma, Duygusal tükenme, Otel işletmeleri.
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Bu çalışmada, istismarcı yönetici algısının, kaytarma üzerindeki doğrudan etkisi ve duygusal tükenmenin, istismarcı yönetici algısı ile kaytarma ilişkisi üzerindeki aracı etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda, Antalya il sınırları içinde faaliyet gösteren otel işletmelerindeki 269 çalışandan elde edilen veriler analize dâhil edilmiştir. Çalışma sonucunda duygusal tükenmenin, istismarcı yönetici algısı ile kaytarma ilişkisinde kısmi aracı bir rolünün olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca turizm sektöründe, astların hâlihazırda bağlı oldukları ilk kademe yöneticilerine yönelik istismarcı yönetici algı düzeylerinin çeşitli yaygınlık oranları da tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
İstismarcı Yönetici Algısı ve Yaygınlığı, Kaytarma, Duygusal Tükenme,
Özet Metin
Türkiye’de turist rehberliği eğitimi Kültür ve Turizm Bakanlığının onayı ile Birlikler tarafından düzenlenecek ve en az lisans mezunlarının başvurabileceği sertifika programları aracılığıyla ve önlisans, lisans ve yüksek lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi veren yükseköğretim kurumları tarafından verilmektedir. Bu araştırmada ön lisans ve lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi veren yükseköğretim kurumlarındaki ders müfredatlarının Turizm Rehberliği Meslek Yönetmeliği’ne uygunluğu yönünden incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda rehberlik eğitimi veren yüksek öğretim kurumları arasında müfredat birliği olmadığı, Yönetmelik tarafından alınması zorunlu kılınan derslerin bir kısmının okulların müfredatlarında yer almadığı veya seçmeli ders olarak konulduğu, derslerin isimlerinin Yönetmelik’te belirlenen ders isimlerinden farklı olduğu bulgularına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Turizm, Rehberlik, Eğitim.
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Ulaştırma, turizm pazarlamasının en önemli unsurlarından birisidir. Turizm pazarlamasında turistlerin turistik ürünlerin üretildiği bölgeye getirilmesi söz konusudur. Bu nedenle, turizm pazarlamasında ulaştırma işlevi, doğrudan doğruya turistlerin taşınması ile ilgili faaliyetleri içeren bir insan taşımacılığıdır. Bir ülkenin turizm zenginliklerinin değerini arttırmak, ulaştırma sisteminin iyi bir şekilde kurulup işletilmesine bağlı olmaktadır. Coğrafi konumu itibariyle Türkiye, dünyanın her bölgesinden turistlerin geldiği, bunun yanı sıra Avrupa‘ dan Asya‘ya karşılıklı karayolu transit geçişlerinin olduğu önemli bir kavşak noktası konumundadır. Bu bağlamda transit geçişlerle birlikte yabancı uyruklu vatandaşların Türkiye‘ye giriş sayısı yıllık yaklaşık 30 milyonu bulmakta, bu rakam Türkiye nüfusunun yaklaşık %40‘na karşılık gelmektedir. Türkiye‘ye turist olarak gelen veya transit geçen yabancı uyruklu kişilerden yaklaşık 200 kişi her yıl trafik kazalarında yaşamını yitirmekte ve binlercesi de yaralanmaktadır. Trafik güvenliği açısından ülkemizin mevcut durumu özellikle Avrupa Birliği ülkeleriyle karşılaştırıldığında ileri düzeyde bir sorun‖ olarak değerlendirilebilir. Bu olumsuz durumun turizm sektörünü de olumsuz yönde etkilediği bilinen bir gerçektir. Trafik kazaları özellikle dış basında geniş yankı bulmakta ve uluslararası kamuoyundaki Türkiye imajını lekelemektedir. Bunun sonucunda dış turistik talebin rakip ülkelere kayması ve turizm gelirlerin azalması söz konusu olabilmektedir. Türkiye‘nin turizmde geldiği nokta ve yıllar itibarıyla sürekli artan yabancı turist sayısı dikkate alındığında turizm sektörünün en önemli sorunlarından biri olan ulaşım konusundaki aksaklıkların bir an önce giderilmesini artık zorunlu hale gelmiştir. Bu çalıĢmada, ülkemizde ağırlıklı olarak tercih edilen karayolu ulaĢım sistemindeki mevcut durum analiz edilerek özellikle yol güvenliği açısından yaĢanan sorunların turizm sektörüne olan etkileri tartıĢılmıĢtır. Ülkemizdeki dıĢ turizmin daha da iyi seviyelere çekilebilmesi için yol güvenliği anlamında alınması gereken önlemler ve çözüm önerileri ortaya konulacaktır.
Anahtar Kelimeler
Trafik Güvenliği, Karayolu Taşımacılığı, Turizm, Turizm Taşımacılığı
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Turizm, Turizm ve Otel İşletmeciliği, Staj
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Meslek Etiği, Etik Algılama, Turizm Etiği
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler