Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Ölçüm Sistemi,Telemetri
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Bu çalışmanın amacı binek araç jantlarında sürüş esnasında meydana gelen gerinim ve ivme değerlerini anlık olarak ölçüp iletebilecek kablosuz bir telemetri sisteminin tasarımı ve üretimidir. Sistemin kullanımı ile jant üzerinde farklı sürüş yükleme durumlarında meydana gelen gerinim değerleri ölçülebilecektir. Ayrıca, elde edilen gerçek zamanlı gerinim değerleri mekanik tasarımcıya geri bildirim sağlayacaktır. Üretilen gerinim ve ivme telemetri sistemi (Strain and Acceleration Telemetry System – SATS) jant üzerine monte edilen gerinim ölçerler vasıtasıyla istenen bölgelerdeki gerinimi ve yine monte edilmiş ivme ölçerler ile oluşan ivmeleri ölçüp, veriyi kaydedici bir bilgisayara kablosuz olarak aktarmaktadır. Bu çalışma kapsamında gerçekleştirilen testlerde gerçek sürüş şartlarını simüle etmesi amacıyla radyal yorulma testinde jantlar üzerinde meydana gelen gerinim ve ivme değerleri ölçülmüştür. Farklı sürüş şartlarını simüle etmesi amacıyla radyal yorulma testleri farklı tilt açılarında gerçekleştirilmiş ve tilt açısının gerilme üzerindeki etkisi ortaya konmuştur. Bu test ile elde edilen başarılı sonuçlar bu sistemin sürüş esnasında da kullanılabileceğini kanıtlamıştır.
Anahtar Kelimeler
Binek araç jantı, gerinim ve ivme ölçümü, telemetri, kablosuz veri aktarımı
Özet Metin
Otomotiv mühendisliğinde, jantlar kritik bileşenlerdendir ve fonksiyonları nedeniyle insan güvenliğinde yüksek öneme sahiptirler. Bunun yanında, jantların aracın yakıt tüketimi üzerinde önemli etkisi vardır. Yakıt tüketimini ve jantların mekanik tasarımlarını optimum seviyeye ulaştırmak amacıyla araç jantlarına uygulanan testlerden birisi örnek jantın deney laboratuarında simülasyon cihazına konularak test edilmesi, uzama verilerinin kaydedilmesi, malzeme yorulma karakterinin incelenmesi ve değerlendirilmesidir[1,2,7]. Bu testte kullanılacak uzama ölçüm sensörleri deney tamburunda dönen jantın üzerinde bulunmalıdır. Diğer yandan, gerçek yol koşullarına uygun benzetimin yapılabilmesi, jantların kullanılacağı yol profil ve şartlarının verilerinin biliniyor olmasına bağlıdır[1,2]. Bu noktada, gerçek şartlarda yolda seyir halindeki bir aracın jantlarından alınacak olan yol profili ve janttaki gerilim verileri, gerek laboratuar testinde benzetimde kullanılabilmesi, gerekse de gerçek şartlarda örnek jantların test edilmesi adına oldukça önemlidir. Ancak kablolu bir sistemle bunun gerçekleşmesi jant ile taşıt üzerine monte edilmesi gerekli mekanik sistemlerin karmaşıklaşmasına ve eklenecek olan parçaların fazla sayıda olmasına yol açmaktadır. Bu nedenlerle, seyir halindeki taşıtın dönen jantından ya da laboratuar koşullarında test edilen dönen janttan gerilim ve ivme değerlerini ölçüp gerçek zamanlı aktaracak basit ve kompakt yapıda bir kablosuz iletim kullanarak verilerin depolanması için bir bilgisayara aktaracak cihaza ihtiyaç bulunmaktadır. Bu amaçla, bu çalışmada strengeçler ve gömülü ivme ölçerler ile ölçüm yapan ve bunları kablosuz iletişimle bilgisayara aktaran ve araç üzerinde bulunan bir ivmeölçeri bu verilerle senkronize eden bir telemetri sistemi üretilmiş ve çeki-bası test cihazında test edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Güneş enerjili araçlarda güneşten alınan fazla enerjiyi depo ederken daha hafif ve daha küçük boyutlu pil paketlerine sahip olmak için, lityum iyon ve polimer lityum iyon piller kullanılır. Bu pillerin enerji ve akım yoğunlukları yüksektir ancak dikkatli kullanılmalıdırlar. Bu projede Dokuz Eylül Üniversitesi SOLARIS Güneş Arabalarına bir pil kontrol sistemi kurulmuştur. Pil kontrol sistemi 24 adet lityum polimer hücresinin sıcaklıklarını, gerilimlerini ve paketin akımını ölçmektedir. Pilden alınan veriler RF alıcı-verici modemle takımın teknik görevlilerine gönderilmektedir. Herhangi bir pil parametresi belirlenen sınırları aştığında pil kontrol sistemi hem pilotu hem de uzaktaki teknik görevlileri uyarmaktadır. Pil kontrol sistemi teknik görevlilerin onayıyla hücrelerin gerilimlerini dengeleyebilmektedir.
Anahtar Kelimeler