Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Bütçeleme,Bütçeleme ötesş,Sürdürülebilirlik,Bütçe yetersizliği
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Maliyet Yönetimi,Etkinlik,Malmquist Toplam Faktör Verimliliği
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
maliyet yönetimi, etkinlik analizi
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
şefaflık raporlaması,entegre raporlama
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABILITY REPORTING STANDARTS ABSTRACT One of the most important concepts developing recently is the concept of corporate sustainability. The concept of sustainability includes valuation of the underground and aboveground resources, the physical capital stock made by man, the human resource and the benefit of future generations without disturbing the order, balance and cycle of nature. Over time, this concept has been recognized to depend on the sustainability or sustainable development of the company‘s relationship with its stakeholders. The sustainability approach envisages the ability to produce lasting values It also ensured the continuous production of the companies considering the environment, social and economic developments. In other words, it has enabled its stakeholders (shareholders, customers and society) to declare what value it will produce in the future, and most importantly, the fact that it depends on the existence of its sustainable core competence (self-competence). Thus, it evolved into a “resource-based management system.. This brought about the necessity of the companies to respond to the needs of their stakeholders, in other words, the assessment of the impacts on the people, institutions and the environment affected by the activities of the companies, financial, economic and social impacts. Thus, the sustainability of the companies brought along a reporting system that will enable companies to develop measures to assess whether they act in accordance with the expectations of their stakeholders and to establish effective communication links with their stakeholders within the framework of the results obtained. For many companies, sustainability is not only a ‘good thing to do‘, but also a fundamental requirement that allows them to increase their value and maintain their profitability. Sustainability reporting depends on how efficiently the information used by internal and external decision-makers is used to measure tangible and intangible assets (assets) of enterprises in order to measure the sustainable capability of enterprises. Sustainability requires reporting on the social and environmental consequences of business operations. Sustainability reports are seen as an indicator of social and environmental performance, institutional transparency and management quality for investors and shareholders. In this context, sustainability reporting economic, social and environmental indicators. In this paper, it aims to provide information about the concept of sustainability and sustainability reporting standards and to reveal common and different aspects of these standards. Furthermore, it is considered that by examining and integrating standards related to sustainability, it will contribute to more effective, effective and efficient analysis of business performance and to meet strategic focused expectations. The study was put forward in the theoretical framework and the conditions of implementation in practice were left open for discussion Keywords: Sustainability, Sustainability Report, Sustainability Reporting Standarts.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Sustainability, Sustainability Report, Sustainability Reporting Standarts.
Özet Metin
AS A ROADMAP FOR A BETTER FUTURE SUSTAINABILITY AND INTEGRATED REPORTING DEVELOPMENT OF UNIFIED METHODOLOGY A MODEL SUGGESTION ABSTRACT One of the most important concepts developing recently is the concept of corporate sustainability. The concept of sustainability includes valuation of the underground and aboveground resources, the physical capital stock made by man, the human resource and the benefit of future generations without disturbing the order, balance and cycle of nature. Over time, this concept has been recognized to depend on the sustainability or sustainable development of the company‘s relationship with its stakeholders. The sustainability approach envisages the ability to produce lasting values It also ensured the continuous production of the companies considering the environment, social and economic developments. In other words, it has enabled its stakeholders (shareholders, customers and society) to declare what value it will produce in the future, and most importantly, the fact that it depends on the existence of its sustainable core competence (self-competence). Thus, it evolved into a “resource-based management system.. This brought about the necessity of the companies to respond to the needs of their stakeholders, in other words, the assessment of the impacts on the people, institutions and the environment affected by the activities of the companies, financial, economic and social impacts. Thus, the sustainability of the companies brought along a reporting system that will enable companies to develop measures to assess whether they act in accordance with the expectations of their stakeholders and to establish effective communication links with their stakeholders within the framework of the results obtained. For many companies, sustainability is not only a ‘good thing to do‘, but also a fundamental requirement that allows them to increase their value and maintain their profitability. Sustainability reporting depends on how efficiently the information used by internal and external decision-makers is used to measure tangible and intangible assets (assets) of enterprises in order to measure the sustainable capability of enterprises. Sustainability requires reporting on the social and environmental consequences of business operations. Sustainability reports are seen as an indicator of social and environmental performance, institutional transparency and management quality for investors and shareholders. In this context, sustainability reporting economic, social and environmental indicators. In this paper is included a theoretical discussion which is about how to create a unified methodology to achieve the coherence of the Sustainability Reporting Guide of the Global Reporting Initiative (GRI), the sustainability roadmap for sustainability, by demonstrating the critical role of the Strategic Management Accounting system (SYMS) in Sustainability and Integrated Reporting. This model is expected to enable more effective, effective and efficient analysis of business performance. It will also contribute to meeting strategic expectations. The study was put forward in the theoretical framework and the conditions of implementation in practice were left open for discussion.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Sustainability and Integrated Reporting, Blanced Score Card (BSC), , Global Reporting Init
Özet Metin
Sanayi devrimi, yüzyıllar boyunca logaritmik olarak büyüyen ve enerji dönüşümünde yaşanan bir devrimdir. Bu süreç üretim, ulaşım ve iletişim teknolojilerinde “yaratıcı yıkıcılık“ diye adlandırılan değişim ve dönüşümleri beraberinde getirmiş ve Serbest Piyasa ekonomik modelinin ürün odaklıdan bilgi odaklıya evrilmesine neden olmuştur. Bilgi odaklı yapı yenilik (İnovasyon) ve rekabetçi motifleri ile kopyalanması ve içselleştirilmesi zor olan teknolojik yeniliklerin ortaya çıkmasına / olgunlaşmasına neden olmuştur. Diğer bir deyişle sürdürebilir rekabette “değer katan enerjiye” dönüşmüştür., İnançtan düşünceye, taklitden yaratıcılığa, görgüye dayalı düşünceden soyutlama yeteneğine, klasik tasarım dan etik ve ekolojik tasarıma “, Küresel modanın ‘yapmaya’ ve ‘ilerlemeye’ yönelik tüketim odaklı ve manipüle edici söyleminden şeffaf, bilgilendirici ve tüketiciyi okuyup yorumlayan birey olarak konumlandıran katılımcı yapılanmaya”, “markadan kurumsal imaja” vb., çok daha etkin, verimli ve sonuç alıcı düzleme erişmiştir. Bu süreçte yenilikçi (inovatif) ve rekabetçi motifler sürükleyici dominant paradigma olmuştur . Bu paradigma, karşılıklı-bağımlılık ilişkilerinin oluşturduğu dinamik ağlara dayalı, kurumsal yapıların “çözülme ve yeniden örülme sürecinde başat rol üstlenmiştir. Teknolojilerin gelişmesinde sürükleyici bir işlev üstlenerek, geri besleme döngüsü ile yeni endüstriyel vizyona “Endüstri 4.0”dönüşmüştür. Sanayi devrimini ıskalamamış ülkeler yenilik (İnovasyon) ve rekabetçi motifleri genomlarına kodlayarak değişimin itici gücü haline gelmiştir. Toplumun alt yapısında sürükleyici bir işlev üstlenmiş, teori-model-uygulama ve yorum aşamalarında bir dairesel permütasyon içinde kararlı bir birliktelikte somutlaşmıştır . Örneğin, makro boyutta fiziksel miktarı ve değeri çok yüksek doğal kaynaklara sahip bir ülkenin dünyadaki değişimlere uyum sağlayıcı alt yapı (üretim, istihdam, ticaret, teknoloji, finansal piyasalar vb.) değişikliklerini yapmaması, doğal ve zincirleme bir süreç olarak ülkenin üst yapısını da (din, kültür, hukuk, sosyal, politik, ahlak vb.) olumsuz bir yapıya dönüştürmektedir. Bu ülkelerde, nicelik ve nitelik olarak doğal kaynakları az olan ancak insan, bilgi ve alt yapıya önemli yatırımlar yapan ülkelere kıyasla, kişi başına daha az üretim ve çok daha yavaş bir büyüme oranı elde edilebilmektedir. Mikro boyutta ise, işletmeler bu değişim trendinde genetik kodlarında (müşteri, teknoloji, mamul üretim süreçleri, insan kaynakları, yönetim tarzları, işletme içi iklim, işletmenin kurumsal kültürü) gerekli değişiklikleri yapmak zorunda kalmaktadır. İşletmelerin uzun ömürlü olanları uyum yeteneği yüksek olanlardır. Çünkü, zayıf ve uyum niteliği olmayan, çevreye gerekli adaptasyonu sağlayamayan işletmeler hayatlarını sürdürememe tehdidi ile karşı karşıya kalmaktadır. İçinde bulundukları çevreye uyum sağlamayan ve gerekli genetik kod değişikliklerini yapamayan işletmeler, bunları becerebilen rakip işletmeler tarafından saf dışı edilmektedir. Ölçek erişebilirliğini yakalayamayan, rekabet gücü yaratan teknolojik donanımlara erişemeyen, çağın gerektirdiği hız ve esnekliğe uygun yönetim tekniklerini kullanamayan yöneticilerin egemen olduğu işyerleri piyasadan çekilmektedir. Başka bir deyişle çevreyi sezemeyen ve anlayamayan, kendi olanak ve kısıtlarını net biçimde anlamak için emek ve zaman harcamayan, geleceğe dönük alternatif senaryolar hazırlamayan işletmeler bulunduğu işyerinin piyasalardan hızla çekilmek zorunda kalmaktadırlar Piyasadaki değişmelere uyum sağlamak için önlem almadan, işlerini analizle değil de alışkanlıklarla yönetilen işletmeler ciddi kaynak israfına yol açmaktadırlar. Uyum yeteneği sadece geliştirici değil, koşullar elvermediği zaman en düşük maliyetle çekilebilme bilgi ve becerisine sahip olmaktır. Sürdürülebilir rekabet ve girişimcilik penceresinden bakıldığında, etkin bir girişimcinin, panik içinde işleri tasfiye etmeye kalkışmasının yanlış bir tutum olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Girişimci önce uyum alanına geçmenin koşullarını analiz etmeli, bütün fırsatları gözden geçirmeli, sonuç birikim yeteneğinin korunamayacağını kesinlikle kanıtlıyorsa çekilme planları yürürlüğe konmalıdır. Sürdürebilir rekabet, yeni normal koşullarını (kriz sonrası konsolidasyonu) iyi okuma, ona göre konumlanmayı diğer bir deyişle, işletmenin/kurumun paydaşlara (içi ve dış müşteriler) nasıl değer üreteceği tanımlanarak sürdürülebilir temel /öz yeteneğinin somut olarak ortaya konmasını gerektirmektedir. Uyum yeteneğinin temel bileşenlerinden biri, üretkenlik (verimlilik)tir. Üretkenlik, geniş anlamda kaynak kullanımında kazanımlar yaratabilmedir. Eğer mal ve hizmet üretiminde zaman kazancı sağlayan, girdi kullanımını azaltan bir gelişme yaratıyorsak, rekabet gücümüzü bir basamak ileriye taşıyabiliriz. Verimlilik bilinci gelişmemişse, işyerlerini canlı, diri tutma ve uyumlu hale getirerek hayata kalma işlevinin yerine getirilmesi bir hayli zordur. Üretkenlik, genel verimlilik düzeyinde artışı ve maliyet üstünlüğünü, sürdürülebilirlik gelir fırsatlarını yakalamayı ve müşteri değerini zenginleştirmeyi beraberinde getirmektedir. Üretkenlik temel bileşeninin alt yapısında yer alan genel verimlilik, piyasada lider konumda bulunan işletme düzeyine ulaşabilmek amacıyla oluşturulması gereken teknolojik bilgiye ve deneyime fiilen ne ölçüde yaklaşıldığının bir göstergesidir. Genel verimlilik düzeyi, teknolojik bilgi ve deneyim açısından, mevcut pazarda lider konumda işletme düzeyine yaklaştıkça ya da geçtikçe daha da artacaktır. Diğer bir alt bileşen olan maliyet üstünlüğü ise, üretilen ürünün (mamul ya da hizmetin) kalitesinden ödün vermeksizin ya da kaliteyi artırarak maliyetlerin en aza indirgenmesidir. Uyumun bir başka bileşeni Büyüme (sürdürülebilirlik) tir. Sürdürülebilirlik, Üretim, ulaşım ve iletişim alanındaki gelişmelerin yarattığı yeni üretim hiyerarşisinde iş bölümü ve konumlanma yeteniği olarak tanımlanıyor. Üretim hiyerarşisindeki değişme ve yeni iş bölümü koşullarında doğru konumlanma yapabilecek net bilgiye sahip olmadan da sürdürebilir rekabet yaratılması mümkün değil. Başka bir deyişle , sürdürülebilir büyüme yaratabilmemiz için sürdürülebilir rekabet gücü yaratmayı gerekli kılmakta. Sürdürülebilir rekabet gücü, avcı-toplayıcı dönemde, Tarım Toplumu ve Sanayi Toplumu aşamalarında hangi temel dinamiklere bağlı ise Bilgi Toplumu aşamasında da benzer dinamikler tarafından yönlendirilmekte. Yaşam döngüsü, normal, kriz ve yeni normal aşamalarının birbirini izlemesi biçiminde sürmektedir. Büyüme (sürdürülebilirlik) temel bileşeninin alt yapısında yer alan gelir fırsatlarının artırılması yeni ürünler, yeni piyasalar, yeni ortaklar vb. bulmaktan geçmektedir. Müşteri değerinin zenginleştirmek ise, mevcut müşterilerin kârlılığını artırmakla sağlanabilir. Sürdürebilir rekabet yol haritasının işaret taşlarına ilişkin değişkenler göz önünde tutarak pazarın yapısını değiştirecek stratejilerin üretilmesi, pazar yapısını bir zaman sonra yeniden değiştirene kadar belirli bir konum (moment) elde etmeleri ile sağlanabilir. Pazar yapısını değiştirecek moment bu doğrultuda oluşturulacak stratejilerle gerçekleştirilebilir. Bu stratejilerin başarıya ulaşmasında, stratejinin tanımlanması (ölçümleme) ve yönetilmesi iki temel kritik noktayı oluşturmaktadır. Öncelikle, stratejinin tanımlanması yani ölçümlenmesi çok önemlidir. Çünkü ölçümlenemeyen bir şeyi yönetmek olanaksızdır. Ayrıca stratejinin tanımlanması ve ölçümün yapılmasında işletme çevresi kritik bir faktördür. Bu bağlamda İşletmenin dış çevresini genel (uzak) ve sektörel (yakın) çevresini çok iyi analiz etmek gerekir. Genel çevre politik, yasal, ekonomik, sosyokültürel, demografik ve teknolojik, sektörel çevre ise tedarikçiler, müşteriler, rakipler ve ikame ürünler olarak sınıflandırılabilir. İşletmenin dış çevresi işletmeyi direkt ya da endirekt olarak etkilemektedir. Bu etki unsurları, dış çevresel risk matrisleri ve rakip analizleri ile ölçümlenebilmektedir. Bu dönüşüm/değişim süreci beraberinde kurumsalaşmayı dolayısıyla kurumsallaşmanın olmazsa olmaz temel ilkeleri eşitlik, şeffaflık, hesap verilebilirlik ve sorumluluk tüm kurumların içselleştirmesi ve özümsemesi gereken genetik kodları olmuştur. İzleme, teşhis etme, önlem alma ve programlamaya ilişkin bilgilerin temel kaynağı olan muhasebe bu genetik kodların pozitif yönde gelişmesine öncülük etmektedir. Bu gelişim süreci, kurumsallığın ve kurumsal yönetim stratejisinin somutlaşması olmuştur. Bu bağlamda muhasebe, ülkelerin hem yerel hem de küresel bazda vizyonlarını belirlemede, geleceklerinin inşasında stratejik öneme sahip olmuş ve olmaya devam etmektedir. Bu nedenle fonksiyonel boyutlarıyla muhasebe yaptığı işlemler ile işletmelerin birer bilgi deposudur. Muhasebe bilgi sistemi, işletmede en eski ve en yaygın kullanılan bilgi sistemidir. İş süreçleri ve diğer ekonomik olaylar, kayıt ve rapor edilmektedir. Defter tutma kavramı ile eş anlamlı olmaktan çıkıp, raporlama, analiz etme ve yorumlama kavramlarını da içine alarak çok daha kapsamlı hale gelmiştir. Yönetim işlevleri ve işletme işlevlerinin tümünde muhasebenin aktif rolü yadsınamaz bir gerçek olarak karşımızdadır. Özellikle yönetim işlevlerinden olan planlama, kontrol ve karar Muhasebenin özelikle kamuyu aydınlatma ilkesi, yerel ve küresel barışın sağlamasında en önemli argümanlarından biri haline gelmiştir. Çünkü bu ilke, genel kabul gören tüm uluslararası kurumsal yönetimin kritik kavramlarından eşitlik, şeffaflık, hesap verilebilirlik ve sorumluluk olmazsa olmaz temel kavramları olarak karşımıza çıkmaktadır .Bu olgu mevcut ve potansiyel hisse senedi ve tahvil yatırımcıları ile diğer sermaye piyasası aktörlerinin aldatılmalarını önleyip ortaklık yararına kazanılmalarını, özel ekonomik gücün ulusal ekonomi gereklerine ve faydasına uygun çalışmasına, dolayısıyla hem ulusal hem de küresel barışın sağlanmasını çok büyük katkı sağlamaktadır. Kamuyu aydınlatma ilkesi, muhasebenin diğer temel kavramları içinde yer alan sosyal sorumluluk ve kişilik kavramlarının bir sonucu olarak doğmuştur. Sosyal sorumluluk kavramı, işletme hakkında bilgi sahibi olmak isteyen tüm paydaşların aynı finansal tablolardan yararlanmalarını, bilgi alıcıları arasında çıkar çatışmalarını ortadan kaldırmayı, doğruyu, gerçeği belirlemek için standartlara uyulmasını zorunlu kılar. Kişilik kavramı ise, tam anlamıyla varlıkların, borçların ve karın tayini ve dağıtılması için gerekli, uygun bir sistemin kurulmasında, bunun mali tablolara yansıtılmasında önderlik eder (Sevim vd., 2009). Muhasebe topluma karşı olan sosyal sorumluluklarını yerine getirmede en büyük gücü ve desteği işletme içi ve işletme dışı parayla ölçülebilen ya da ölçülemeyen bilgi birikiminden almaktadır. Bilginin önemli bir üretim faktörü olması ve bilgi üretme, iletme ve paylaşım teknolojilerinin küresel ölçekte geniş kullanım bulması hem şirketleri hem de toplumları önemli derecede etkilemektedir (Sevim ve Elmacı, 2008). İşletmelerin temel yeteneklerinin sürekliliği, işletmelerin değişen koşullara uyum sağlamalarına, doğru kararlar almalarına ve kurumsallaşmalarına bağlıdır. Değişen koşullara uyum sağlamak, doğru kararlar ve kurumsallaşmak da işletmeler de ki finansal ve finansal olmayan nitelikli bilgilerin kalitesine bağlıdır. Muhasebe asimetrik düzlemde, Kurum / kuruluşların stratejik katmanlarda toplanan finansal ve finansal olmayan verilerden anlamlı analizlerin çıkarılmasında ve veriler arasındaki gizli desenlerin, örüntüleri gösterecek sistemlerin kurularak “entegre raporların” hazırlanmasında etkin, etkili ve stratejik öneme sahiptir. “Toplumsal aydınlanma” diye adlandıracağımız bu stratejik işlevi ile (içsel/dışsal) paydaşlara gerekli “enformasyon” u sağlamaktadır. Tüm bu işlevlerin yerine getirmesinde muhasebeyi yönlendiren çeşitli faktörler etkili olmakla birlikte en önemli nedeni, eğitimdeki kalite sorunudur. Türkiye’deki maliyet ve yönetim muhasebesi eğitiminin yerelden küreselle evrilme sürecinde, muhasebe eğitimini veren tüm eğitim kurumlarının ulusal muhasebe eğitiminde stratejik değerler tasarımına bir ön rehber oluşturmada etkin rol üstlenmelidir Ayrıca, küresel finansal raporlama kültürünün geliştirilmesinde, kavramsal-kuramsal temelde zenginleştirilmiş ve gerçeğe gitme noktasında diyalektik bir hamleyi ve bağlı değerlendirme argümanlarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Muhasebe meslek mensuplarından, sadece yatırımcılar ve kreditörlerin gereksinimlerine değil aynı zamanda diğer finansal ve finans dışı bilgi kullanıcılarının bilgi gereksinmelerinin karşılanmasına bağlıdır. Finansal ve finansal olmayan etkin, etkili ve verimli bilgi gereksiniminin karşılanması da muhasebenin pozitif görünümünü teyit eden önemli bir argüman niteliği taşımaktadır. Bu da muhasebenin dirençlerini, zayıflıklarının ortadan kaldıracak yeni paradigmaların ortaya konmasını zorunlu kılmaktadır (Sevim ve Elmacı, 2008). Başka bir deyişle, muhasebenin sadece devlet çıkarlarına hizmet eden yasalara sıkıştırılmış bir muhasebe görünümünden daha çok ortakların/toplumun çıkarlarını gözeten, evrensel standartlarla desteklenen muhasebeye dönüşümü ifade etmektedir. Bu bağlamda işletmelerin rekabet gücünü arttırmada işletmenin dinamik iç ve dış faktörlerinin sürekli analiz edilmesi, analiz edilen bilgilerin sınıflandırılması ve yorumlanarak özlü alternatif bilgiler (seçenekler) olarak üst yönetime sunulmasında (enformasyonunda) muhasebenin rolü yadsınamayacak kadar büyüktür. Muhasebe özellikle maliyet ve yönetim muhasebesi işletmenin vizyonu doğrultusunda sürdürülebilir rekabet gücünün korunmasına ya da arttırılmasına yönelik üst yönetime özellikle planlama, kontrol ve karar almada önemli destek sağlamaktadır. Bu çalışma öncelikle “Maliyet Azaltımı” konusunda kaynak gereksinimini karşılamak amacıyla yazılmıştır. Ayrıca piyasada “Maliyet Azaltımı” konusunda yazılmış kitapların az olması ve basılan kitapların da kısa sürede tükenmeleri ülkemizde Maliyet azaltımının öneminin arttığının bir göstergesi niteliğindedir. Bu nedenle yüksek lisans, lisans ve ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerle “Maliyet Azaltımı” temel bilgilerini isteyen yöneticilere, bu konu ile ilgilenen araştırmacılara bir nebze olsun katkıda bulunmak umudu ile yazılan bu çalışma kuşkusuz kusursuz değildir. Bu vesile ile bu çalışmanın hazırlanmasında ve yetişmemde büyük emeği olan kıymetli hocam Prof. Dr. Rıfat ÜSTÜN’e olan borcum teşekkür ve şükranlarımın çok üstündedir. Hocam, sizi rahmetle, sevgi ve saygı ile anıyorum. Bana gösterdiğiniz her türlü emek için minnettarım. Bu çalışmanın kuşkusuz eleştirilecek birçok yönü bulunması ile birlikte yapılacak değerli ilgi ve katkılarla çalışmanın zamanla daha da geliştirilmesi için bize önemli destek oluşturulacaktır. Muhasebe bilimi içerisinde bir kum taneciği bile olmadığımızın bilincinde olarak eleştiri ve tartışma ortamı oluşturmuş olmak bile bizi son derece mutlu kılacaktır. Çalışmamda kuşkusuz bir takım eksiklikler olacaktır. Ancak bunların iyi niyetle gözden kaçtığına inanarak hoş görüleceğini sanıyorum. Kitabımız altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Çalışmanın Konusu,Amacı,Sınırları ve Muhasebeye Katkısı,ikinci bölümde Maliyet ve Maliyet Konusunda Genel Açıklamalar, üçüncü bölümde Direkt(Değişken) Maliyetleme Yöntemi ile Maliyetlerin Kontrolü, Dördüncü bölümde Maliyet Azaltma Programının Hazırlanması, Beşinci bölümde İmalat Maliyetlerinin Azaltımı, Altıncı bölümde, Çayırova
Anahtar Kelimeler
Maliyet Azaltımı, SürdürülebilirlikDeğer Yaratma,Rekabet Gücü
Özet Metin
In the Context of Corporate Governance Value Based Performance Analysis Orhan ELMACI1 Abstract This study covers a model of how ine value-based performance analysis in the context of corporate governance “can be improved. In this study, the main purpose of a company from the perspective of sustainability is that it should create value for all stakeholders of the company. In the first part of the four-part study, in the context of corporate governance, the theoretical framework for appraisal management is set out. In the second chapter, business performance measurement and valuation methods are explained. In the third chapter, the Economic Value Added (EVA), which is an effective approach in value based performance analysis, is briefly explained. In the fourth part of the study, the application results of BİST Informatics sector were revealed. The study was completed with results and recommendations. Keywords: Value Based Management, Value Based Performance Analysis, EVA Method JEL Codes: M40, M41.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Value Based Management, Value Based Performance Analysis, EVA Method JEL Codes: M40, M41.
Özet Metin
Sustainability focuses on efficiency, proactively understanding risks and developing preventive approaches It aims to use the limited resources effectively, effectively and efficiently by shaping the way of doing business, the perspective of all business resources from this perspective. One The sustainable strategy of the enterprise defines how it plans to generate value for its stakeholders (shareholder, customer and society). In other words, it aims to produce permanent values in the perspective of sustainable basic ability (self-talent). Businesses to produce strategies that will change the structure of the market can be achieved by having a certain position until they change the market structure after a while. Sustainable growth depends on the preconditioned sustainable competitiveness. In this context, the two main factors affecting the competitiveness of enterprises are productivity and sustainability. Productivity brings about an increase in overall efficiency and cost advantage. This study covers an algorithmic model of how manufacturing enterprises can improve the ”resource-based unified cost leadership strategy ire to ensure corporate sustainability. Information about the subject of the study has been compiled from the researches and publications carried out in our country and in other countries as well as by using the internet facilities. The information obtained from secondary sources was evaluated with a critical and inductive point of view, and interpretations were made in accordance with the conditions of our country and the literature was shown. In the first part of the three-part study, the conceptual / theoretical framework related to the corporate sustainability of the enterprises (Priority and Important Concepts are briefly explained. In the Second Section, the critical elements of the resource based approach are explained and a unified cost leadership strategy, which aims to provide a strategic roadmap for the corporate sustainability of businesses and to analyze how and how to do this.
Anahtar Kelimeler
Resource-Based Approach, Corporate Sustainability, Cost Leadership
Özet Metin
Worldwide economic developments force businesses to work in more complex and competitive business environments. Businesses must maintain sustainable competitive advantage while assessing their limited resources to meet the expectations of their shareholders and to sustain their assets. It is necessary to evaluate the performances of enterprises together with these changes and developments. Ongoing performance measurement and evaluation methods have remained inadequate to meet this need. Now, not only is the businesses profitable, but also the value of the businesses has become important. The management concept of the businesses has taken the thought that every product produced and each decision made will create value for the businesses In this context, value-based performance measurement methods are at the forefront. EVA is the most widely accepted performance measurement method because it is both easy to implement and clear and understandable. In this study, it is aimed to show how the business activities contribute to the value of the business as a result of the integration of the EVA method with the TOPSİS method by considering the information sector traded in the Borsa İstanbul (BİST), which tends to create the most added value. In the light of theoretical information, the economic added value model was applied to the data of 14 operators in the information sector traded on the BİST. As a result of EVA values reached in practice, TOPSİS method is applied from performance measurement techniques to order EVA values. As a result of this ranking, EVA values are ranked from most to least, it has been tried to measure the net operating profit after tax (NOPAT), the basic steps of EVA, and the contribution of the invested capital and weighted average capital cost (WACC) to achieve EVA value. EVA value is formed in the result of the study made it was observed that the post-tax net operating profit and the invested capital had a positive relationship with the EVA value and weighted average capital cost has a negative relation. Although it is believed that the invested capital is positive in general, it is important to provide returns. The results were interpreted in the direction of the findings, suggestions and criticisms were made and important findings were obtained in terms of proper financial management and performance evaluation.
Anahtar Kelimeler
Ekonomik Katma Değer, Performans Değerleme, TOPSİS
Özet Metin
Abstract In order to measure the sustainable ability of the enterprises, it depends on how efficient the assets and tangible assets of enterprises are used. In this study, the standard costing method and the performance eval-uation tool Balance Score Card (BSC) were analyzed from a critical and inductive point of view. In the first part of the three-part study, the conceptual / theoretical framework / reasons and related issues related to sustainability are explained. The second part describes the standard costing. In the third chapter, the role of Balance Score Card (BSC) in performance measurement is demonstrated. In the conclusion section, a model proposal to provide balance score card (BSC) with standard costing method is presented. The proposed model is expected to contribute to meeting strategic-focused expectations.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Sustainable Competitiveness, Cost Control, Standard Costing, Balanced Scorecard (BSC), Bus
Özet Metin
Abstract In order to measure the sustainable ability of the enterprises, it depends on how efficient the assets and tangible assets of enterprises are used. In this study, the standard costing method and the performance eval-uation tool Balance Score Card (BSC) were analyzed from a critical and inductive point of view. In the first part of the three-part study, the conceptual / theoretical framework / reasons and related issues related to sustainability are explained. The second part describes the standard costing. In the third chapter, the role of Balance Score Card (BSC) in performance measurement is demonstrated. In the conclusion section, a model proposal to provide balance score card (BSC) with standard costing method is presented. The proposed model is expected to contribute to meeting strategic-focused expectations.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Sustainable Competitiveness, Cost Control, Standard Costing, Balanced Scorecard (BSC), Bus
Özet Metin
1.Maliyet Muhasebesine giriş 2-İşletmelerde Maliyet Sistemi ve İşletmelerde Maliyet Sistemini Oluşturma 3-Maliyetlerin Sınıflandırılması 4-Tek Düzen Muhasebe Sisteminde Maliyet Muhasebesi 5-İmalat(üretim) ve Faaliyet Giderleri 6-Maliyet Sistemleri 7-Fire, Kusurlu Üretim ve Bozuk Ürün Maliyetlerinin Hesaplanması ve Muhasebeleştirilmesi 8-Muhasebenin İşletme İçindeki Rolüne İlişkin Çözümlü Problemler ve Çalışma Soruları 9-İlk Madde ve Malzeme Maliyetlerine İlişkin Çözümlü Problemler 10-İşçilik Maliyetlerine İlişkin Çözümlü Problemler 11-Genel Üretim Maliyetlerine İlişkin Çözümlü Problemler 12-Sipariş Maliyet Sistemine İlişkin Çözümlü Problemler 13-Safha Maliyet Sistemine İlişkin Çözümlü Problemler 14-Bozuk(kusurlu)Mamullerin,Firelerin ve Artıkların Hesaplanması ve Muhasebeleştirilmesine İlişkin Çözümlü Problemle
Anahtar Kelimeler
https://www.gazikitabevi.com.tr/Maliyet-Muhasebesi,PR-186610.html 6.Baskı
Özet Metin
1-Maliyet Muhasebesine İlişkin Genel Esaslar 2.Tek Düzen Maliyet Muhasebesi Sisteminin İncelenmesi 3.Direkt İlk Madde ve Malzeme Giderleri 4.Direkt İşçilik Giderleri 5.Genel Üretim Giderleri 6.Safha Maliyet Sistemi 7.Sipariş Maliyet Sistemi
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Abstract It is an undeniable reality that accounting and the education of accounting have a strategic place while countries determine their visions. The accounting, having an important function as both social and economic in countries’ building of future both local and global base, is main dinamic providing production of these codes as well as countries’ economic values thereby realisation of effectiveness of institutionalism’s genetic codes(transparency, accountability, equity, responsibility). Accounting, instead of production of these values, is able to perform the function of social enlightening due to ethical corruption in asymetric level. This research aims to form a source based model related to improving of global financial reporting culture and form a guide related to design of national strategic values for evolution of the accounting education in Turkey from local to global, in the frame of professional ethic of all the education institution giving accounting education. This source based on modeling aims to improve the financial reporting culture in the frame of professional ethic.
Anahtar Kelimeler
Key words: Professional Ethic, Global Financial Reporting, Basic Skills, Strategic Value, Source Bas
Özet Metin
İşletmeler de tıpkı biyolojik türler gibi, yenilikçi ve rekabetçi motifler ile teori – model ve uygulama ile dairesel permütasyon içinde kararlı bir birliktelik oluşturmak zorundalar. Bulundukları çevresel faktörler ve değişimlere tüm genetik gerekli değişiklik yapmaları sürdürülebilirlikleri açısından olmazsa olmazlarındandır. İşletmenin Sahip olduğu genetik kodlarının (DNA) gücü ile diğerlerinden ayrılmakta ve kendi dinamik sarmalı içinde evrilmektedir. Kısaca bir işletmenin DNA’sı, çevredeki köklü değişim karşısında, işletmenin ayakta kalma, sürdürülebilir mücadelesini açıklamaktadır. Diğer bir deyişle bu olgu, devamlı ve gerçek zamanlı bir geri bildirim döngüsü yaratmaya olanak sağlamaktadır. Firma düzeyinde rekabet gücü modeli aşağıda sıralanan üç temel araştırma sorusuna bağlı olarak biçimlendirilmiştir: i. Firma düzeyindeki rekabet gücünü etkileyen faktörleri nelerdir? ii. Firma düzeyinde rekabet gücü nasıl ölçülebilir? iii. Rekabet gücünün firmalara katkısı nedir? Bu çalışmanın çıktılarından biri de, firmalara rekabet avantajı ile ilgili uygun politika ve stratejiler geliştirmede yol gösterecek bir veri tabanı oluşturmaktır.
Anahtar Kelimeler
Rekabet Gücü, Firma Düzeyinde Rekabet Gücü, Rekabet Gücü
Özet Metin
Günümüzde değişen küresel rekabet ortamı karşısında küçük tasarruf sahiplerinin, yatırım yapma olanağı zorlaşmakta ve yeni yatırım yolları aramaktadırlar. Bu anlamda tasarruf sahiplerinin sermayelerini birleştirerek yatırım yapmaları, finansal sistemde yeni bir işletme türünün doğmasına yol açmış ve yatırım ortaklıkları olarak adlandırılan işletmeler ortaya çıkmıştır. Söz konusu işletmeler ile küçük tasarruf sahiplerinin sermayelerinin ekonomiye kazandırılmasının yanında yeni yatırım türünün oluşmasına da katkı sağlanmıştır. Dolayısıyla potansiyel yatırımcılar ve ülke ekonomisi bakımından söz konusu işletmelerin maliyetlerini etkin yönetebilmeleri ve sonucunda yarattıkları değer merak konusu olmuştur. Bu çalışmada, Türkiye’de menkul kıymet yatırım ortaklığı sektöründe faaliyet gösteren ve borsaya kote olan 5 işletmenin 2012-2016 yılları itibariyle, maliyet yönetim performanslarının etkinliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, işletmelerin maliyet yönetim performanslarının etkinliğinin değerlendirilmesinde girdi olarak: satışların maliyeti/satışlar ve genel yönetim giderleri/satışlar, çıktı olarak: aktif karlılığı ve özkaynak karlılığı oranları kullanılmış olup, Malmquist Toplam Faktör Verimliliği Endeksi (MTFVE) bazında değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda maliyet yönetimi performansının, toplam faktör verimliliği bakımından 2013-2014 döneminde en yüksek düzeyine ulaştığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Maliyet Yönetimi, Etkinlik, Malmquist Toplam Faktör Verimliliği
Özet Metin
Günümüz dünyasında yenilikçi ve rekabetçi motiflerle örülü değişim endeksli dinamik sarmal, sürükleyici bir işlev üstlenmiş, teori – model – uygulama ve yorum aşamalarında bir dairesel permütasyon içinde kararlı bir birliktelikte kristalleşerek yeni endüstriyel vizyon olan dördüncü sanayi devrimine evrilmiştir. İşletmelerin sadece yaşamlarını sürdürebilmek için faaliyetlerine devam etmeleri, adaptasyon modellerine uygun olarak çevresine reaktif (tepkici) yaklaşması ve odaklanması yerine tüm sistemin radikal bir şekilde gözden geçirilmesi ve konvansiyonel yapı ve yöntemlerden hızla uzaklaşılması için proaktif (önleyici) olmasını gerektirmektedir. Endüstriyel ekonominin odak noktasında yer alan temel paradigma arz yönlü ölçek ekonomisidir. Bu bağlamda işletmeler stratejik bir yapılanmanın gereği olan Değişmelerin hızlandığı, belirsizliklerin arttığı dönemlerde plan çalışmalarının önemi ve ağırlığı daha da artmaktadır. Uzun Vadeli Planlama (UVP) çalışmaları “ Çevre Etüdü“nün somut olarak ortaya konmasını gerektirmektedir. Rekabet avantajı sağlamak için günümüz dünyasına kompleks yapıyı iyi algılamak ve özellikle temel verilerin hızlı ve verimli bir biçimde işlenerek değere dönüştürülmesini sağlayacak sistem Balance Score card (Bsc) Tabanlı Bütçelemedir. Bu çalışmada önerilen model, özellikle işletmelerdeki maddi ve maddi olmayan varlıkları kompleks yapı içinde değerlendirilmesini sağlamaktır. Ayrıca tüm işletme içi ve işletme dışı faktörleri dinamik olarak karşılıklı etkilişimlerini de dikkate alarak interaktif bir “Stratejik Planlama Enstrümanı” haline dönüştürmeyi hedeflemektedir. Böylece, sistemin performansını uzun dönemli finansal başarıyla ilişkilendiren, sebep-sonuç ilişkilerinin ortaya konması sağlayarak büyüme- kâr maksimizasyonuna ilişkin stratejilerin geliştirilmesinde bir yol haritası olacaktır. İşletmelerin sadece yaşamlarını sürdürebilmek için faaliyetlerine devam etmeleri, adaptasyon modellerine uygun olarak çevresine reaktif (tepkici) yaklaşması ve odaklanması yerine tüm sistemin radikal bir şekilde gözden geçirilmesi ve konvansiyonel yapı ve yöntemlerden hızla uzaklaşılması için proaktif (önleyici) olmasını gerektirmektedir. Rekabet avantajı sağlamak için günümüz dünyasına kompleks yapıyı iyi algılamak ve özellikle temel verilerin hızlı ve verimli bir biçimde işlenerek değere dönüştürülmesini sağlayacak sistem Balance Score card (BSC) tabanlı bütçelemedir. Bu model, özellikle varlıkları kompleks yapı içinde değerlendirilmesini sağlamaktır. Ayrıca tüm işletme içi ve işletme dışı faktörleri dinamik olarak karşılıklı etkilişimlerini de dikkate alarak interaktif bir “Stratejik Planlama Enstrümanı” haline dönüştürmeyi hedeflemektedir.
Anahtar Kelimeler
Endüstri 4.0, Uzun vadeli Bütçeleme, Stratejik Planlama, BSC Modeli, Rekabet, Sürdürülebilir Rekabet
Özet Metin
Günümüzde dünya genelinde değişmelerin hızlandığı bir dönem yaşanmaktadır. Ekonomik ve teknolojik değişme dinamikleri alabildiğince hızlanmış ve değişmez olan ile değişen arasındaki oran değişmelerin lehine gelişmektedir. Teknik deyimiyle hızlı değişme nedeniyle “belirsizlikler“ artmaktadır. Hızlı değişmenin etkileri öylesine boyutlara ulaşmıştır ki bugün etkin firmaların hepsinde, adı konmamış olsa bile değişimin yönetiminin temel argümanları yenilikçi ve rekabetçi motifler günlük uğraşıların ilk sıralarına yerleşmiştir. Bu motifler sürükleyici bir işlev üstlenmiş, teori – model – uygulama ve yorum aşamalarında bir dairesel permütasyon içinde kararlı bir birliktelikte kristalleşmek suretiyle yeni endüstriyel vizyon olan dördüncü sanayi devrimine evrilmiştir. İşletmeler stratejik bir yapılanmanın gereği olan maliyet yapısı, fonksiyonel etkinlik ve iş süreçlerinin yeniden yapılandırılmasına önem verseler de odak noktaları, daha hızlı büyümek olduğu için yetkinliklerini nasıl arttırabilecekleri, organizasyonun her düzeyinde hedeflerin stratejik katmanlarda nasıl tasarlanacağı ve toplanan verilerden anlamlı analizlere nasıl ulaşılacağı ve veriler arasındaki gizli desenleri, örüntüleri gösterecek sistemlere gereksinim duymaktadırlar. Uzun vadeli planlama (UVP) çalışmaları, çevre etüdünün bir değişik biçimde yansıtılmasıdır. Rekabet gücünü korumak için günümüz dünyasına kompleks yapıyı iyi algılamak ve özellikle temel verilerin hızlı ve verimli bir biçimde işlenerek değere dönüştürülmesini sağlayacak sistem bütünleşik performans esaslı bütçelemedir. Bu çalışmada önerdiğimiz model, özellikle işletmelerdeki maddi ve maddi olmayan varlıkları kompleks yapı içinde değerlendirilmesini sağlamaktadır. Ayrıca tüm işletme içi ve işletme dışı faktörleri dinamik olarak karşılıklı etkileşimlerini de dikkate alacak performans esaslı bütçeleme modeli ile interaktif bir stratejik planlama enstrümanı haline dönüşmektedir. İşletme performansını etkileyen tüm aktiflerin ilişkilerinin hangi öncelikte olduğu ve ne ölçüde stratejik hedefi etkilediği ve sistemin performansını uzun dönemli finansal başarıyla ilişkilendiren, kurumsal performansta bir gelişme yaratacak sebep-sonuç ilişkileri ortaya konabilecektir.
Anahtar Kelimeler
Bütünleşik Performans Esaslı Bütçeleme, Kurumsal Büyüme, Rekabet, Sürdürülebilir Maliyet Azaltımı, S
Özet Metin
Günümüz dünyasında yenilikçi ve rekabetçi motiflerle örülü değişim endeksli dinamik sarmal, sürükleyici bir işlev üstlenmiş, teori – model – uygulama ve yorum aşamalarında bir dairesel permütasyon içinde kararlı bir birliktelikte kristalleşerek yeni endüstriyel vizyon olan dördüncü sanayi devrimine evrilmiştir. İşletmelerin sadece yaşamlarını sürdürebilmek için faaliyetlerine devam etmeleri, adaptasyon modellerine uygun olarak çevresine reaktif (tepkici) yaklaşması ve odaklanması yeni işletme paradigması ile ters düşmektedir. Bu nedenle, tüm sistemin radikal bir şekilde gözden geçirilmesi ve konvansiyonel yapı ve yöntemlerden hızla uzaklaşılması için proaktif (önleyici) olmasını gerektirmektedir. Endüstriyel ekonominin odak noktasında yer alan temel paradigma arz yönlü ölçek ekonomisidir. Bu bağlamda işletmeler stratejik bir yapılanmanın gereği olan maliyet yapısı, fonksiyonel etkinlik ve iş süreçlerinin yeniden yapılandırılmasını özellikle de gider merkezleri, kar merkezleri ve yatırım merkezleri stratejik katmanlarında nasıl tasarlanacağı ve kaynak tüketim muhasebe verilerinden anlamlı analizlere nasıl ulaşılacağı ve veriler arasındaki gizli desenleri, örüntüleri gösterecek sistemlere gereksinim duymaktadırlar. Çünkü günümüzdeki gelişmeler ile birlikte maliyet kompozisyonları büyük değişime uğramıştır. Toplam maliyetler içerisinde direkt nitelikteki maliyetlerin payı büyük oranda azalırken, genel üretim maliyetlerinin payı geometrik dizi biçiminde artmıştır. Bu gelişme ya fiyat artışını ya da işletmelerin stratejilerinde değişimi beraberinde getirmektedir. İşletmenin verimlilik/maliyet ölçülmesinde, değer zinciri analizi kaynak tüketim muhasebesi modeli ile entegre edilerek birlikte kullanılması değer yaratan faaliyetlerin ölçülmesinde etkinliği ve etkililiği artıracaktır. Bu çalışmada, işletmedeki temel ve destek faaliyetlerin müşteriye yarattığı değer açısından ayrı bir şekilde gruplanması gerektiği ve gruplanan faaliyetlerin her birinin, müşteriye kattıkları değerle ölçülmesini sağlayacak kaynak tüketim muhasebesi modelinin işletmenin verimlilik ve maliyet üstünlüğü dolayısıyla rekabet gücünün analiz edilerek değerlendirmesini hedeflenmektedir.
Anahtar Kelimeler
Endüstri 4.0, Değer Zinciri Analizi, Kaynak Tüketim Muhasebesi Modeli, Rekabet, Sürdürülebilir Rekab
Özet Metin
Bu çalışmada, işletmelerin kapasite ile ilişkili maliyet yapılarının bir matrix yapı olarak tüm yönleriyle değerlemeyi amaçlayan kaynak tüketim muhasebesi modeli ele alınmış ve işletmelerin sürdürülebilirlik yeteneğinin bu modelle nasıl sağlanabileceği hem teorik olarak açıklanmış hem de pratik olarak test (teyit) edilmiştir. Ayrıca işletme maliyetlerinin kaynak tüketim muhasebesi modeli ile işletmedeki bütün kompleks maliyetlerini etkileyen faktörlerin performansa (verimlilik ve etkinliğe) etkilerini göz önüne sermek hedeflenmiştir.
Anahtar Kelimeler
Rekabet,Rekabet Gücü,Sürdürebilirlik, Kaynak Tabanlı Yaklaşım, Kaynak Tüketim Muhase.besi Modeli
Özet Metin
içindekiler 1-Rekabet 2-Kaynak Tabanlı Yaklaşım 3-Kaynak Tüketim Muhasebesi Modeli 4-Kaynak Tüketim Muhasebesi Modellerinin bir üretim İşletmesinde Uygulanması
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
içindekiler 1-Yönetim Muhasebesi:anlamı,önemi,tarihsel gelişimi ve işlevsel ilişkileri 2-Maliyet Hacim kar analizleri 3-Bütçeler: planlama aracı olarak kullanılması 4-Maliyetlerin kontrolü, analizi ve muhasebeleştirilmesi 5-Yönetim Muhasebesi bağlantılı kararlar ve karar alma tekniği olarak değişken maliyetleme 6-Stratejik yönetim ve stratejik yönetim muhasebesi:yeni yaklaşıkmlar 7-Stratejik yönetim muhasebesi için bazı yeni yaklaşımlar ve uygulamalar
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
ÖZET Son elli yılda muhasebe eğitimi uluslararası yakınsamanın bir sonucu olarak, açıkça asimetrik düzlemde yeniden yapılandırması gereği, küresel (global) uzlasmaya dönüserek “küresel bir anlayıs” haline gelmistir. Muhasebe Eğitim faaliyetlerinin genel amacı tüm dünyada muhasebe mesleğinin yeterlilik, mesleki eğitim, uygulamalı eğitim ve sürekli mesleki gelisim unsurları ile birlikte profesyonel ve akademik gelisimini desteklemektir. Endüstri 4.0 (bilgi toplumunda) muhasebe eğitimi, bilimsel ve yaratıcı kültür üretimi, düsünme becerisi ile birlikte kaynak tabanlı bir yaklasımla tekrar ele alınmasını zorunlu hale getirmistir. Aksi halde, ekonomik aydınlanma, esitlik, seffaflık, hesap verebilirlik, sorumluluk ilkeleri çerçevesinde isletme faaliyetlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin arttırılması, isletme ile pay sahipleri dâhil tüm menfaat sahipleri arasındaki iliskilerin gelistirilmesi ve hakların korunmasında en yüksek yararın sağlanması, isletmenin finansal tablolarının seffaflığı ve güvenirliğini negatif yönde etkileyecektir. Bu çalısma muhasebe eğitiminin, Uluslararası yakınlasma, Küresel ve bölgesel isbirliği perspektifinde yeni bir paradigma (zihin haritası) çerçevesinde kaynak tabanlı bir modelleme ile ulusal bir muhasebe eğitim model ortaya koymayı amaçlamaktadır. Anahtar kelimeler: Kaynak tabanlı muhasebe eğitim modeli, Muhasebe eğitiminde bilimsel ve yaratıcı kültür, Muhasebe Eğitiminin temel yeteneği, muhasebe eğitiminin stratejik değerleri ABSTRACT Accounting education in the last fifty years As a result of international convergence, the need to reconfigure clearly asymmetric plane, global (global) transforms to compromise a “global approach“ has become. The overall objective of accounting education activities of worldwide accounting professional qualifications, vocational training is to support the professional and academic development with practical training and continuous professional development elements. Industry 4.0 (in the information society) accounting education, scientific and creative cultural production, with the resource-based thinking has made it mandatory to be revisited with an approach. Otherwise, the economic enlightenment, equality, transparency, accountability, improvement of their business operations within the framework of responsibility principles effectiveness and efficiency, ensuring the best interests of business with shareholders including protection of all the development of relations between the stakeholders and the rights of the entity‘s financial statements of transparency and reliability in the negative direction will affect. This study of accounting education, international convergence, a new paradigm in global and regional perspective (mind map) source framework based on a national accounting training model aims to put up with a modeling.
Anahtar Kelimeler
Keywords: Resource-based accounting model of education, scientific and creative
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
İnovasyon,Metrikler,rekabet Gücü
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
90 Türkiye Ekonomisi Araştırmaları Yarışması, Bronz Dünya Ödülü, Dünya Gazetesi, 28-02-1990. Ödüle Layık görülen eser: Elmacı O., İmalat Endüstri İşletmelerinde Maliyet Azaltımı ve Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, (Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi, 1990.), Tez Danışmanı: Prof.Dr. Rıfat ÜSTÜN ÖZET Doktora Tezi İmalat Endüstrisi İşletmelerinde, Maliyet Azaltımı ve Bir Uygulama (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü - 1990) Çalışmada, imalat endüstrisi işletmelerinde maliyet azaltma çalışmalarının sistemli ve etkin bir biçimde nasıl gerçekleştirileceği ve gerçekleşen imalat maliyetleri azaltımının nasıl kontrol edilmesi gerektiği amaçlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda çalışma altı bölümden oluşturularak, birinci ve ikinci bölümde maliyet ve maliyet azaltımı konusunda genel açıklamalarda bulunulmuştur. Üçüncü bölümde, maliyet azaltımının etkin bir biçimde gerçekleştirilmesinin temel koşullarından birisi olan, maliyet kontrolünün standart maliyetler aracılığı ile ve özellikle direkt (değişken) standart maliyetleme yöntemi ile yapılması gerektiği ortaya konmuştur. Dördüncü bölümde, sistemli ve etkin bir biçimde maliyetlerin azaltımının gerçekleştirilebilmesi için genel olarak Maliyet Azaltma Programı (MAP) geliştirilmiştir. Beşinci bölümde, MAP’na uygun olarak, imalat maliyetlerinin ne şekilde azaltılması gerektiği, literatürde bulunan altıyüz maliyet azaltma yöntem ve tekniğinden sadece birkaçı kullanılarak açıklanmıştır. Altıncı bölümde, Çayırova Cam Sanayi A.Ş’nde sistemli olarak maliyet azaltma çalışmalarının ne şekilde olduğu ortaya konmuş ve teori ile karşılaştırılarak, bu işletme için bazı önerilerde bulunmuştur
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
Anahtar Kelimeler
Özet Metin
ÖZET Yüksek Lisans Tezi SANAYİ İŞLETMELERİNDE KUR FARKININ YARATTIĞI SORUNLAR VE ESKİŞEHİR –KÜTAHYA BİR UYGULAMA (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü - 1984 ) Ülkemizin kalkınması, fertlerin ulusal gelirden daha çok pay alması, refah ve büyümenin gerçekleşmesi için belirlenen anan hedefler, beş yıllık kalkınma planlarında görüleceği üzere sanayiye dayalıdır. Sanayileşme stratejisinin tespitinde de esas itibariyle göz önünde tutulması gereken husus, sanayi yatırımlarının istikrar içinde, gelecek kuşaklara ağır faturalar ödetmeden, girişimciyi caydırıcı istikametlere kaydırmadan kalkınma hedefine ulaşmaktır. Gerçekleri belirtmek gerekir ise, planlı dönem öncesi bir yana, planlı dönemde teşvik edici ve yönlendirici önlemlerin alınmasında ve devamlılık içinde uygulanmasında, yukarıda değinmiş olduğumuz ana kurala tam anlamıyla uyulmamıştır. İçinde bulunduğumuz ve çıkmak için ulusça çaba harcadığımız, fedakârlıklara katlandığımız ekonomik darboğaz yılların çatışan zihniyetlerin, politik saplantıların, bürokratik engellerin bir ürünü olarak önümüzdedir. Zihniyetlerde olumlu bir gelişme olmadıkça da ödenecek faturanın yükü daha da ağır bir hale gelecektir. Bu çalışmamızda devlet güvencesine karşı saygınlığın yitirilmesi, kazanılmış hakların nasıl geriye alındığı, hukukun makable şamil karar alınamaz şeklindeki ana kuralın nasıl bozulduğunun uygulaması görülecektir. Yine bu çalışmamızda ülke kalkınmasının yönlendirici veya yol gösterici istikametteki teşviklerin uygulamada nasıl birer cezalandırma aleti haline girdiği görülecektir. Sanayileşmemize ilişkin çabaların gerçekleşmesi, yatırımların kalkınma planlarında öngörülen sektörlerde ve belirlenen yörelerde yapılması için teşvik önlemleri arasında uzun vadeli düşük faizli döviz kredileri yer almıştır. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası bu amaca dönük olarak girişimcilere, teşviklere ve kalkınma plan hedeflerine uygun sanayi yatırımları için döviz kredisi vermektedir. Bu döviz kredilerinin veriliş esasları başlangıcından bugüne değişikliklere uğramıştır. Çalışmamız kur garantisinin mevcut olduğu döneme ait uygulamaların ortaya çıkarttığı büyük sorunlarla ilgilidir. Zira kur garantisinin olmadığı dönemlerde Türkiye Sınai Kalkınma Bankası’ndan yatırımları için döviz kredisi talep edipte alan işletmelerin, kur değişikliklerinin getireceği tüm külfetleri de beraber düşünmeleri tartışılamaz bir husustur. Çalışmamız üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Döviz kuru ve Döviz Kuru Sistemleri kısaca açıklanmış ve ülkemizde uygulanan Döviz Kuru Sistemleri belirtilmiştir. Ayrıca, ülkemizde sanayi işletmeleri açısından uygulanan Döviz Kuru Sistemi ve Döviz Kredisi verilmesine ilişkin uygulamalar açıklanmıştır. İkinci ve üçüncü bölümde, sanayi işletmelerinde kur farkının yarattığı sorunlar Eskişehir- Kütahya bölgesinde döviz kredisi kullanan onsekiz işletmenin onunda yaptığımız araştırma sonunda ortaya konmuştur. Araştırma sözü edilen işletmelerin yöneticileri ile karşılıklı görüşme şeklinde yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler