İMAD’ın akademik yolculuğunda yeni bir durağa daha ulaşmış olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. 2014 yılında başlamış olduğumuz akademik yayın sürecinde ikinci cildin 3. sayısına ulaşmış bulunuyoruz. Bu süre içerisinde akademik dergi olmanın gereklerini eksiksiz yerine getirmeyi kendisine hedef haline getirmiş olan İMAD’ın EBSCO’da taranması sonrası diğer indekslerde de taranma süreci devam etmektedir. Bu amaçla TR Dizin, İndeks Islamicus, Web of Sicience tarafından yakın zamanda başlatılan Emerging Sources Citation Indexte de taranma süreçleri devam etmektedir.
İMAD’ın bu sayısında sekiz telif, bir kitap tanıtım yazısı bulunmaktadır. Fatih Semerci “Anadolu Selçuklu Medreselerinin Cephesel ve Mekânsal Kalite Analizi: Sivas Kenti Örneği” başlıklı yazısında Sivas’taki Gökmedrese, Burûciye Medresesi ve İzzeddin Keykâvus Dârüşşifâsı (Şifâiye Medresesi) örneğinde günümüze kadar ulaşan eserlerin özgünlük ve koruma değerleri tespit etmeye çalışmıştır.
Sorumlu yazarlığını Ümit Aktı’nın yaptığı “Vicdani Zekâ Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması” başlık yazı çok yazarlı olup yazıda, insanın vicdani zekâsını ölçümleyecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu haliyle yazı alanda önemli bir konuyu gündeme getirmektedir.
Nesibe Özmen ise “Türk Toplumunda Allah İmgesi: Bir Edebiyat Sosyolojisi Denemesi” başlıklı yazısında edebi eserlere yansıyan Allah imgesini örneklerden yola çıkarak ele almaya çalışmıştır. İlhami Günay “Ahterî’nin Eserlerinin Tefsir ve Kur’ân İlimleri Açısından Değerlendirilmesi” başlık yazısında çok yönlü bir Osmanlı âlimi olan Ahteri’nin eserlerini tefsir ve Kur’an ilimleri açısından incelemeye tabi tutmuştur. Kasım Kocaman da “Osmanlı Medrese Sistemini Etkileyen Faktörler” başlıklı yazısında Osmanlı medrese sisteminin işleyişinde etkili olan faktörleri medrese, müderris ve müderrislerin faaliyetleri boyutuyla ele almıştır.
Ömer Faruk Erdoğan “Tehâfüt Eksenli Kelâm-Felsefe Tartışmalarında Nefislerin Bedenlere Tekrar İadesi Meselesi” başlıklı çalışmasında nefsin ölümden önce ve sonraki durumunu, dirilişin mahiyetini, bu konuda nakledilen üç yorumun değerlendirilmesini ve ruh göçünün geçersizliğini ele almıştır. Gazzâlî ve İbn Sînâ’nın bu konudaki genel kanaati ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Hasan Özer ise “Ebû Saîd Muhammed Hâdimî’nin (V. 1176/1762) Hayatı ve Eserleri” başlık yazısında XVIII. yüzyılın Osmanlı Devleti’nin önde gelen âlim ve sufilerinden Ebû Saîd Muhammed el-Hâdimî’yi fakih, usûlcü ve sufi kimliği ile diğer yönleriyle ele almıştır. Ömer Ergül de yüksek lisan tezinde geliştirdiği “Dâvûd-i Karsî’nin Şerhu’l-Kasîdeti’n-Nûniyye Adlı Eseri Çerçevesinde Kelâmî Görüşleri” yazısında Dâvûd-i Karsî’nin kelami görüşlerini ortaya koymaya çalışmıştır. Son olarak “VI. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi (10-13 Mayıs 2017 Muş)” yazısı kongre tanıtım yazısı olup gelenekselleşen TLÇK’nın tanıtımı yapılmıştır.
Bu arada hak edilmiş birkaç teşekkürü ifade etmek istiyorum. İlk olarak yazı ve ilgisiyle İMAD’a en büyük desteği veren siz değerli okuyucu ve yazarlarımıza teşekkür ediyorum. Yine yazıları yoğun mesaileri arasında değerlendirme nezaketinde bulunan hakemlerimize, her bir yazıyı titizlikle okuyup redakte eden redaktörlerimize, danışma ve editörler kurulu üyelerimize, İMAD’ın diğer kurul üyelerine teşekkür ederim. Ayrıca maddi ve manevi desteklerini her zaman gördüğümüz İMAD’ın imtiyaz sahibi DPÜ İslami İlimler Fakültesi Dekanı Sayın Prof. Dr. Halis AYDEMİR’e, bu süreçte yanımızda olan Dumlupınar Üniversitesi yönetimi ve personeline de teşekkür ederim.
Bir sonraki sayıda buluşmak dileğiyle…
Dr. Rifat TÜRKEL
Baş Editör