Projenin konusu, lisans düzeyinde eğitim veren İslami ilimler (İlahiyat) fakültelerinin uygulayabileceği kalite standartlarını incelemek ve bu standartların uygulanabilirliğini değerlendirmektir. Söz konusu standartlar, idari ve eğitim standartları şeklinde iki başlıkta değerlendirilir. Eğitim standartları, fakültenin misyon, amaç ve hedeflerinin analiziyle başlar. Üniversite amaçları ile uygunluğunun yanı sıra, fakültenin lisans eğitim programı, programdaki derslerin amaç ve hedefleri, öğrenme çıktıları ve akademik kadro özelliklerinin bu program ile uygunluğunun incelenmesinde izlenecek yöntem ve ulaşılacak sonuçlar içerisinde standart olarak kabul edilecek ve edilmeyecek olanları değerlendirmektir. İslami ilimler ve İlahiyat fakültelerinin eğitim kalitesini akredite edecek muhtemel kuruluşların kalite politikalarını ve standartlarını teorik düzeyde belirlemeyi amaçlamaktadır. Söz konusu standartlar, idari açıdan da bazı ölçütler olmadan işlevsel ve geçerli olmayacağı için, projemiz sonucunda, genel manada bazı idari standartları da aranacaktır. Ülkemizde, tıp, eczacılık, eğitim ve mühendislik fakülteleri için yürürlükte olan bazı standartlar vardır. Bunlar, ilahiyat fakültelerinde değişecek olsa da, bizim çalışmamıza yol gösterecek mahiyette olacağı kanaatindeyiz. Ayrıca, Hristiyanlık teolojisi için geliştirilmiş bazı eğitim standartları ve idari ölçütler yine bize yol gösterecektir. Projemizin amacı, genel manada yüksek eğitimin, özel manada ilahiyat eğitimin “hedef-strateji-değerlendirme” uyumluluğunu incelemeye ve bu uyumluluğu belirleyen standartları ve bu standartları ölçmeye yarayan gösterge ve cetvelleri oluşturmayı planlamaktadır. Bu çalışma neticesinde, ilahiyat eğitiminin hedef, stratejiler ve değerlendirme ölçütlerinden hareketle standartlar oluşturulacak, uyumsuzluklardan hareketle ise aksamalar tespit edilip, uygun olan standartlar ve bunları değerlendirme ölçütleri bulunmaya çalışılacak. Ulaşılan veriler, genel manada bir makale ile paylaşılıp, diğer veriler ilgili kurumlarla paylaşmak üzere arşivlenecektir. Literatürde; tıp, mühendislik, eğitim fakültelerine yönelik standartlar bulunmasına rağmen, ilahiyat (İslami İlimler) sahasında standartlar ulusal ve uluslararası düzeyde mevcut değildir. Bu standartlar, DPU İslami İlimler Fakültesi, yönetim kuruluna da arz edilecek ve muhtemel uygulamaların hayata geçirilmesi yoluyla, DPU kalite standartları çalışmalarına da katkı sağlaması beklenmektedir. Bunun yanı sıra, bu konuda yapacağımız akademik çalışmamız (ve sonraki çalışmalarımız), İslami ilimler ve İlahiyat fakültelerinin eğitim kalitesinin değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu değerlendirmeler, ulusal (ve uluslararası) ilahiyatın lisans eğitimine yönelik, kalite politikaları ve standartlarını teorik düzeyde belirlemeyi amaçlamaktadır.
|